Måttet på framgång?

Jag har blivit intervjuad rätt många gånger i mitt liv vid det här laget. Förut kunde det exempelvis vara i min egenskap av modechef på tidningen mama eller för att vårt hem var med i någon inredningstidning. På senare år har det så klart varit med anledning av mitt företag Bag-all.

Hur svettig var jag när den här bilden togs? haha

Det är verkligen kul att få vara med och otroligt viktigt för företaget att informationen om att vi existerar sprids. Om jag dessutom får tillfälle att prata om återvinning och ”nyanvändning” är det en extra bonus!

Men det är en sak som gör mig rätt irriterad när jag blir intervjuad och det är att journalisten till varje pris vill ha reda på hur mycket pengar Bag-all drar in varje år. Jag förstår så klart att det är journalistens uppgift att fråga, så jag blir verkligen inte sur på hen. Och jag förstår även anledningen varför de frågar, eftersom siffror säger en del om storleken på ett företag. MEN i min mening kan man absolut inte avgöra hur BRA det går för företaget genom varken omsättning eller vinst. Det är så himla mycket snack om – och fokus på – pengarna. Helst ska man dubbla omsättningen varje år för att vara en intressant aktör i finansvärlden.

Varför är det ingen som frågar: Hur många arbetstillfällen skapar du? Hur många kan försörja sina barn tack vare din business? Det är väl måttet på framgång?

Jag minns så väl första gången jag slogs av detta. Jag jobbade som sommarvikare på Aftonbladet som, om jag inte minns fel, ganska nyligen hade köpts upp av norska Schibsteds, ett norskt börsnoterat bolag. Schibsteds gick det året ”endast” några miljoner i vinst och aktien stört dök på börsen. Jag fattade ingenting, det var ju vinst! Men nej, vinsten var inte bra nog för marknaden. Innan dess hade jag aldrig ägnat detta en tanke. Men eftersom jag den sommaren satt på redaktionen och såg hur många som avlönades av Schibsted tänkte jag att detta är helknäppt.

Nu har detta fenomen dykt upp i mitt liv igen genom att frågan återkommer gång på gång när det gäller Bag-all: vad är omsättningen? Vad är vinsten? Hur mycket har den ökat sedan förra året?

Jag har bestämt mig för att aldrig svara på den här frågan eftersom jag tycker att den är fel i grunden. Jag är så himla stolt att jag nu har fem heltidsanställda och ett gäng halvtidare. Ingenting gör mig gladare än när personalen köper sig en ny snygg klänning, eller åker på en välförtjänt semester. Då vet jag att Bag-all, dvs det som en gång bara var en idé i mitt huvud, idag kan ge både saker, boende, mat och resor till andra.

Förutom de som är anställda i USA och Sverige så är det ett helt gäng i Kina och i Indien som får arbetstillfällen. På den som är min huvudsakliga fabrik i Kina är det numera ett 50-tal anställda. Jag åker dit en gång om året för att stämma av produktionen. När jag började jobba med dem var det ca 15 stycken. Tack vare att det går så bra för Bag-all har de fått köpa en fabrik till. Förutom de som jobbar i fabriken som gör påsarna är det bönderna som odlar bomullen till påsarna, personerna på fabrikerna som gör tyget. På firman som trycker på våra påsar jobbar det också ett 10-tal personer. I Indien jobbar vi med två fabriker.

Jag har startat Bag-all helt utan finansiering*. Vi bygger företaget påse för påse. Det är väldigt ”old school” numera när turbo expansion är normen och det som hyllas. Men jag gör saker på mitt sätt och struntar i hur businesspersoner tycker att man ska göra.

Det fina med att köra utan finansiering är att jag inte behöver förklara mig för någon. Om jag till exempel vill köpa in saker för väldigt mycket dyrare än de egentligen skulle behöva vara så gör jag det. Låt mig ge ett exempel:

Jag köper våra pompoms från en Thailändsk bergsby. Det är Mienstammen som bor där. De har pompoms på sina dräkter och är därför duktiga på att göra dem.

Tack vare pengarna de tjänar på sina pompoms kan de skicka sina barn till skolan i byn. De pompomsen kostar mig mycket mer att köpa in och vi tjänar följaktligen inte så mycket på dem i pengar sett. MEN jag bryr mig inte ett smack om det eftersom bara vetskapen att dessa barn kan gå i skolan är tillräcklig vinst för mig.

Den stora anledningen nu att jag håller ett öga på pengarna och ser till att alltid försöka göra en ”bra affär” är att jag har ansvaret för alla dessa personer. Vi måste som alla andra hålla i kostnader och jobba smart.

Jag tycker verkligen att det finns anledning att omvärdera hur man värderar företag nuförtiden. Finansvärlden borde verkligen sluta stirra sig blinda på siffrorna och kolla på hur företagen kan hjälpa många människor – och inte bara de på hemmaplan utan människor i andra delar av världen också.

xx

*Läs om detta i min bok: Drömfångaren kan även laddas ner i pdf-format AP förlaget 

50 reaktioner på “Måttet på framgång?”

  • Catharina skriver:

    Kom preciiis från din butik på Mott street. Jag kommenterade tidigare i ett av dina inlägg att jag skulle till N.Y och hippa vipps har veckan gått…gillar din butik och ser fram mot öppnandet i Stockholm. Roslagsgatan jobbar sonen(som är med i NY)…

    Sen vill jag kommentera ditt inlägg med att…du är sååå värd all framgång , tänk om fler affärskvinnor/män var lika ödmjuka! Hur skulle inte världen se ut då.
    Nu åker vi snart till JFK och hem till swedenland.

    Ha det gott!

    Catharina

    • Jennifer Jansch skriver:

      Vad kul att du hann förbi butiken på Mott Street!
      Hoppas din resa hem gick bra!
      xx

  • Malin skriver:

    Fantastiskt att läsa om din framgångssaga!! Hoppas det fortsätter gå bra. Har köpt bla 2 resekit av dig och är supernöjd. Tvättpåsen använder jag dagligen. Har behov av några fler andra påsar men ska köpa dom i butik när den öppnar. 😊

  • Sara skriver:

    Hej Jennifer,
    Vilket fint inlägg. Så glad jag blev av att läsa om dina tankar kring ”måttet på framgång”. Jag tycker din affärsidé är så bra och nu blev den ännu bättre😊. Ser fram emot att besöka butiken i Sthlm framöver.
    Ha det fint!
    Kram Sara

  • Diddi skriver:

    Så skönt. Någon som äntligen tänker ett steg till.
    Att det inte bara handlar om dig själv och hur mycket pengar du kan skramla ihop på ditt jobb. Utan att ditt jobb kan göra livet något bättre för någon annan.
    Vi finns inte här på jorden bara för vår egen skull. Vi finns här för varandra!

  • ninni skriver:

    Det här blir bara bättre och bättre ju mer jag läser av det som du skriver! Självklart ska du inte svara på frågor som du inte vill. Gör som politikerna – ge det svar som du vill lyfta fram. Du har så kloka och sunda värderingar och journalisterna behöver uppfostras. Fråga: Hur mycket pengar drar Bag- all in? Svar: mitt företag har 5 heltidsanställda och vi kan hjälpa 5 barn till studier varje år. Osv osv Det är ett mycket bättre svar på fel fråga. Det är sånt som jag vill veta om ett företag och journalisterna måste lära sej.
    Go girl go!
    Nu måste jag bara köpa många många pompoms. ♡♡♡♡♡ Det får bli för hela veckopengen hahaha

    • Jennifer Jansch skriver:

      Haha tack Ninni!
      Jag ska verkligen svara så i fortsättningen och tala om för dem att de ska läsa den här bloggen!
      xx

  • X skriver:

    Ditt koncept verkar väldigt sunt. Nöjd och uppskattad personal är ju A och O. Bra också att du problematiserar vinstbegreppet. Du ligger ju helt rätt i tid. Man måste lyfta på hatten. Härligt.

    • Jennifer Jansch skriver:

      Bra personal är verkligen det bästa som finns! Och jag har sån fantastisk personal!!
      Är så tacksam för det!
      xx

  • Isabelle skriver:

    Jennifer jag blir såååå glad och positiv när jag läser din blogg, ditt liv och din familj.
    Du bara är sååååå underbar, bra, fantastisk mm
    Skulle vilja ha dig som vän i mitt liv hehe.
    TACK än en gång för att du börjat blogga och att man får vara en del av det.
    Varma Kramar

  • Lina skriver:

    Klok, driven, ambitiös, generös… med att dela med dig av dina tankar och handlingar!!
    Du e sååå inspirerande, Jennifer!
    Kram 🙂

  • Annika skriver:

    Så underbart att läsa 😊! Tänk om alla kunde tänka o göra som du, blir imponerad! Själv jobbar jag inom småbarnspedagogiken o blir lite ledsen o arg ibland över att det alltid är pengar som styr! Det är ju människornas väl o ve som borde vara det viktigaste!
    Undrar lite över era fabriker i Kina o Asien, man hör ju ofta om hur usliga förhållanden de har där. Men fint om ni hittat ställen där det funkar!
    Vad tänkte ni göra m pompom bollarna? Dekorationer på väskorna/påsarna? Bor själv i Finland så jag har inte ännu fått stifta närmare bekantskap m era fina påsar. Bara beundrat på bild 😉. Bra att du berättar historien bakom pompom bollarna! Då betalar man gärna lite mer 😊.
    Lycka till o njut av sommaren!
    Annika

    • Jennifer Jansch skriver:

      Det är verkligen hemskt att pengar ska behöva styra när det kommer till små barn.
      Vad det gäller fabrikerna i Kina så är det inte samma standard som arbetsplatser här i Sverige. Men fabrikerna där mina påsar görs är bland de finare jag har sett i Kina.
      Pompomsen sätter man på väskorna. Pompoms
      Ha en härlig sommar du med!
      xx

  • annika skriver:

    Tack för detta inlägg, detta tänk är ju framtiden, hållbarhet för miljö o människa. ett ensidigt pengatänk, att bara kränga vinst för egen räkning, tror jag skapar olycka och tomhet. jag jobbar med sälj, många unga killar som enbart ser kunden som en kassako.

    • Jennifer Jansch skriver:

      Det här är sånt de får lära sig i businesskolor etc samt den rådande trenden. Dags att bryta den tycker jag.
      xx

  • Rosa skriver:

    Vilket fantastiskt och beundransvärt sätt att driva företag på, tänk om det var fler som kunde tänka som du gör. Alltid lika intressant att läsa det du skriver kloka, drivna, inspirerande Jennifer du är fantastisk tycker jag.
    Ha en riktigt härlig sommarfredag.
    Kram Rosa

  • Karin skriver:

    Du tänker så klokt, tänk om alla företagsledare tänkte så, vilken underbar värld vi skulle ha då.

  • Petra skriver:

    Hej
    Jag blir genuint lycklig av att höra hur du resonerar. Människor som du gör världen bättre!

  • Jill skriver:

    Så rätt och bra skrivet!!:)

  • Iréne skriver:

    Hej Jennifer!

    Jag älskar personer som brinner för sitt jobb och inte bara tänker på pengar även om de måste rulla in för oss alla.
    Härligt tänk och vilken win-back du får genom ditt arbete.

    Det bästa i livet är attg ge så det måste verkligen vara en dröm att kunna göra det.

    Hoppas det sprider ringar på vattnet och fler tänker så och inte på sin egen lilla värld.

    Ha en underbar sommar i Sverige.

    kram Iréne

    • Jennifer Jansch skriver:

      Ja det är det vi hoppas på – ringar på vattnet. Vi kan alla hjälpas åt att sprida tänket.
      Ha en underbar sommar du med!
      xx

  • Linda skriver:

    Vad glad man blir varje gång man läser din blogg Jennifer. Äntligen motsatsen till sminktips och konsumtionshets. . .
    Det ger mig hopp om framtiden när jag läser ditt resonemang om framgång. Jag hoppas verkligen du får möjlighet att sprida det i fler kanaler.
    Ser framemot att besöka butiken på Roslagsgatan.
    Ha det så skönt i den vackra lilla röda stugan 😊 🌻.

    • Jennifer Jansch skriver:

      Ja jag tror att mitt sätt att tänka är det moderna. Allt det där som Trump och rika vita medelålders/gamla män står för kommer försvinna tillsammans med dem.
      Vi njuter förfullt här i stugan tack! Och det samma!
      xx

  • Ulla skriver:

    Hej!
    Följer dig sedan en tid tillbaka, suverän blogg!
    MEN dagens inlägg var helt underbart!!! Tänk om fler ‘kända’ börjar tänka som du!
    Vet precis vad du menar, då vi driver ett litet företag o är NÖJDA med att vi ror runt och sysselsätter både heltidare och studenter!
    Man måste inte äga hela världen 🙂
    Njut av eran sommar!

    • Jennifer Jansch skriver:

      Jag tror vi kan ”äga hela världen” ändå, utan att följa de galna kraven i finansvärlden. Vi kan göra våra egna spelregler och så får de följa oss!
      xx

  • Lisa skriver:

    Hej fantastiska DU!
    Följde din förra blogg med glädje och inspiration och är så glad att få följa dig lite igen. Jag känner så igen mig med drömmarna, lite slantar och idélös men vill, vill men vad😳?
    Stort tack för din inspiration och mod att våga! Jag brottas fortfarande med att inte våga pga ekonomi. Är lärare men vill så gärna använda min kreativa sida och hela mitt JAG till annat i livet.
    Fin syn på företagandet som borde genomsyra alla verksamheter.
    Känner så igen mig i dig, så märkligt eftersom jag inte känner dig alls😂🙏🏻. Haha helt galet!

    Behöver du extra hjälp nångång så hör gärna av dig! Finns i norra Sthlm
    Tips: stod igår med huvudet ner i min slitna gamla tvättkorg och kom att tänka på dig och dina påsar, hur galet? 😂En tvättsäck skulle jag behöva en ny, typ med en ställning till av ex trä. Tänk vad snyggt det skulle vara med en av dina tryckta tyger som en riktig tvättkorg!! Tror jag många skulle gilla!👍🏽😃
    Lycka till med allt och tack för din inspiration!
    Min man skulle poppa in i butiken i em och köpa drömfångaren till mig. Är det öppet?
    xx
    Lisa🍓

    • Jennifer Jansch skriver:

      Hej Lisa,
      Vad kul! Köpte han boken? I så fall så låt mig få veta vad du tycker? Som du ser i boken står det om hur man kan komma fram till sin idé utan att ha en susning om vad det ska vara från början!
      xx

      • Lisa skriver:

        Tack för svar!
        Ja det gjorde han👍🏽😃. Den ser ut att vara full av inspiration i rätt riktning. Fantastisk layout och bilderna😍Love! Ska läsa men först en tur till skärgård! Återkommer! Kram

  • Sama skriver:

    Så klok!!
    Precis hos ett sådant företag jag skulle vilja arbeta! Är tyvärr utan arbete, och får lika ont i magen varje gång jag söker jobb hos någon som inte har det tänk du har (vilket än så länge varit alla gånger, trodde jag hittat ett nu, men det skenet och de vackra orden visade sig också bedra…). Om alla som drev företag gjorde det med hjärta, tänk vilken mycket trevligare värld vi skulle ha då! Och friskare!
    Fortsätt som du gör, och som tidigare talare sagt – ge rätt svar på fel frågor, så väcker du nog insikt hos någon till sist. Om vad som faktiskt är viktigt. Och om vad ni som företagare/arbetsgivare har såväl ansvar för, som mandat att förändra. Om än i det lilla 🙂

    • Jennifer Jansch skriver:

      Ja många små steg blir tillsammans en stor förändring. Man måste börja någonstans. Hoppas du hittar någonting som passar dig. Eller så kanske du kan starta något och på så sätt få det precis som du vill ha det 🙂
      xx

  • Ullis skriver:

    Så intressant att läsa om din affärsidé. Du verkar vara en mycket klok kvinna.

  • Anna Ethridge skriver:

    Wow vilket bra inlägg. Tänk om fler företag hade din inställning. Ska besöka en av era butiker så fort jag kan och köpa nåt med pompoms!!!

  • Anna K skriver:

    Hej
    Du är verkligen en inspirerande person. En kvinnlig förebild helt enkelt. Jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan få en affärsidé att sälja tygpåse att lyfta och gå runt så att man kan ha fil anställda, betala hyra till två butikslokaler, betala tryck och tillverkning. Fattar inte och är jätteimponerad! Iden är bra men själv hade jag slutat tänka tanken att det skulle funka ganska fort.
    Kram och lycka till

    • Jennifer Jansch skriver:

      Ja haha egentligen är det ganska crazy att våga sig på en sån idé! Tack och lov att det flög!
      xx

  • Nike skriver:

    Du är klok du. Och en sann entreprenör. Älskar att du köper från bergsbyn. Tyvärr möts framgången sv marknaden. Der gäller oss även privat. Hur hög status man har. Ditt sätt att se saken är däremot mycket sunt.
    En annan sak jag brukar förfäkta är skammen som följer av misslyckanden. Det är hög tid att vi börjat våga tala om det. På hög och låg nivå. För ärligt talat är företagande kantat av misslyclanden. Jag tror alla vi företagare skulle må bra av att ta del av sådana erfarenheter och se framgång i annat än just monentära värden. Dina inlägg är värdefulla.

    • Jennifer Jansch skriver:

      Väldigt sant, man ska prata om misslyckanden också. Ska tänka på det till ett framtida blogginlägg!
      xx

  • Gunilla "mamma" Curman skriver:

    Jennifer raring! Är så stolt och imponerad av dina kloka tankar! Dags för en ny bok? Om synen på företagsvärdering? Så sant att alla dessa resultat som enbart presenteras i siffror, med helst så många nollor efter som möjligt, är ett både stumt, dumt och missvisande mått på framgång. Resultaten borde redovisa vad företaget verkligen betyder för de människor som arbetar med det. Vilken skillnad företaget åstadkommer för alla inblandade, inte bara för ägaren. Och däri ligger naturligtvis inte bara inkomsten utan också under vilka förhållanden man arbetar.
    Buss på dom älskling! Det förstelnade affärstänket alltså😘 Mamma

    • Jennifer Jansch skriver:

      Tack mamsen!!
      Ja, pratas aldeles för lite om de många andra vinsterna med företagande. Ska skriva mer om det!
      Pusss

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Instagram