I chock!

Jul 21
Skrivet av: Pernilla Wahlgren 2012-07-21 12:07 RSS

Sitter på tåget och läser om den fruktansvärda dödsskjutningen i Denver, där en galning utklädd till Jokern gått in på en biosalong där nya Batmanfilmen premiärvisades, och skjutit vilt omkring sig!!
12 döda och 59 skadade!
Där i bland många barn…!!
Så fruktansvärt hemskt!!!

Och det får mig att reagera på flera sätt.

Att en sjuk människa kan göra så här mot andra oskyldiga människor är fruktansvärt och ofattbart!!!

Men jag blev samtidigt chockad när jag läste att flera SMÅ BARN – från 4 och uppåt – samt även en BEBIS – befann sig inne i biografen!

VAD gjorde dom där??!

VEM tar med sig ett en 4-åring på en våldsfilm?!! Och dessutom mitt i natten??!
Det förstår väl vem som helst att de nya mörka Batmanfilmerna INTE är lämpade för barn, hur stor idol Batman än må vara!

Och bebisen får man ju förutsätta hade hörselskydd på sig, annars är det direkt farligt med det höga bioljudet!

Har dom inga åldersgränser och regler för sådant i Denver??!

Det är en STOR sorg för ALLA som omkom, skadades och utsattes för denna galnings verk!

MEN det känns så fruktansvärt onödigt att små oskyldiga barn har blivit drabbade – när dom egentligen inte borde ha varit där alls…..!

60 kommentarer

Trackback-länk

Helt allvarligt, en av dina första tankar; varför hade man barn på en bio? Du behöver på riktigt skaffa dig lite perspektiv på tillvaron…

Skrivet av: Katta 2012-08-02 22:13

SVAR FRÅN PERNILLA:

Ja , Dom flesta av er håller ju med mig! Gudskelov!
Och till er alla kan jag bara säga att det är såklart inte föräldrarnas fel att barnen blev utsatt för en galning som nu gjorde detta hemska! Men det fortfarande oansvarigt i mina ögon att låta så små barn se en så skrämmande film som sista Batmanfilmen faktiskt är!
Benjamin var ochs åg den nyligen och jag frågade om Theo hade kunnna se den?
Hans svarade : ALDRIG!! Han hade fått mardrömmar för resten av livet!!!
Så det ÄR inte ok! Tänk på att våld föder våld…!

BROWNEYEDGIRL:

GRATTIS till bröllopet och tack för dina fina ord!

MAMMA MU: Är du på riktigt??! Vad är det du hittar på?!
Jag har aldrig “sprungit runt med en grogg och en unge på armen” ?? Vet inte vad du pratar om….!

Skrivet av: Pernilla Wahlgren 2012-07-23 17:07

Hallå där Mamma Muuuuuuuuuuuuuu……tagga ner lite grann!!!!
Semesterhälsning från båten till Dig Pernilla!

Skrivet av: agneta 2012-07-23 16:29

Kolla in hans sång som han har tillägnat människorna i Denver på http://youtu.be/270xXOOt_Wo.

Skrivet av: PiteJessica 2012-07-22 23:17

Det är så trist det som hände i Denver och så klart att det är trist med allt dödande i världen av oskyldiga människor. Det man får tänka på är att ta vara på den tid man har och värna om ens nära och kära.

Har hittat en video som en kille har gjort på youtube som är tillägnad folket som vart drabbad av dödskjutningen i Denver.
Killen är själv ursrungligen från orten där biografen ligger i Denver.

Skrivet av: PiteJessica 2012-07-22 23:16

Pernilla jag håller med dig. Vad fan gör ungar på bio mitt i natten, eller oavsett tid om filmen ite är barntillåten???????

Skaffa barnvakt, det finns inga ursäkter!

Men fruktansvärt är det. Lider med alla drabbade.

Däremot undrar jag över en sak som några skiver om att barn här i Sverihe blir lämnade i barnvagn utanför affären. NI MÅSTE SKÄMTA????!!!

Lika illa som att lämna hundar utanför.

Man ska inte sluta förvånas

Skrivet av: Sabine 2012-07-22 19:27

Men springa omkring med en grogg i näven och ungen på andra armen är tydligen helt ok i er familj!!! Kasta inte sten i glashus Pilla.

Skrivet av: MAMMA MU 2012-07-21 15:39

Nu är det inte Laila Bagge som skriver på denna blog. Små barn och bebisar har inget att göra när det visas film avsedd för tonåringar och vuxna. Det är en dålig ljudmiljö för dem och dessutom så stör barnen filmtittandet.

Skrivet av: Lisa - En av många här på bloggen. 2012-07-22 18:07

Annika L – vad fan pratar du om. Jag har väl för h-e inte jämfört skjutningarna med alkohol!! Läs om – LÄS RÄTT

Skrivet av: MAMMA MU 2012-07-22 17:22

till MAMMA MU 2012-07-21 15:39

Men snälla du,det är väl en jävla skillnad att ha en drink i ena handen o hålla sitt barn än en jäkla galning som skjuter folk inne på en biosalong…hur kan du ens jämföra de 2 sakerna? 8även om det är fel att ha småbarn med på en våldsfilm mitt i natten)

Skrivet av: Annika L 2012-07-22 16:53

Anna, sist jag såg barnvagnar med baby i vagnen var förra våren, 2011 hemma i en stad i Skåne. Såg det mer än en gång och detta var ingen liten by heller.
Ha det bra! Kram

Skrivet av: Marie Smith 2012-07-22 15:45

Marie Smith, vet inte var du var eller när du var i Sverige sist. Men jag som bor här ser ALDRIG barnvagnar utanför affärer. Jag skulle inte ens lämna min hund utanför en affär i stan!

Skrivet av: Anna 2012-07-22 11:14

Visst är det svårt att förstå att det finns så elaka och sjuka människor, nästan så man inte vill förstå riktigt. Och att barn som är totalt oskyldiga ska råka illa ut får mig att må illa. Läste just din kärleks förklaring till din mamma och pappa, vet inte vad det är med mig men tårarna rullade, så fint Pernilla. Precis så känner jag för mina älskade föräldrar, men är nog dålig på att berätta det för dom *skrattar* Ska göra något extra fint för mamma och pappa nu, kanske en fin middag <3 Tack! Du är toppen. Stor kram
PS: Om du vill så titta på min blogg, har lagt ut bilder från den lyckligaste dagen i mitt liv, vårat bröllop, men bara om du har lust och tid =)
http://browneyedgirltjejen.blogspot.com

Skrivet av: Browneyedgirl 2012-07-22 06:52

Tänkte detsamma som du mitt i allt det fruktansvärda, vad gjorde bebisar där? Och alla som försvarar, faktum är att en baby får bestående hörselskador med tinnutus som följd av så höga ljud som kommer i attacker, är inte så svårt att begripa, inget är utvecklat ännu, det tar 20 år till, så även tonåringar ska skyddas. Dessutom i sådan miljö med småbarn, finns ju så mycket lagar där annars, en förälder som lämnar sin vagn med baby i utanför ett café men har uppsikt, hon blir åtalad där.

Skrivet av: Monica 2012-07-21 23:34

Så hemskt,,,,vi förstår inte, att detta kan hända, eller att de kan ha med små barn…

Skrivet av: gizze 2012-07-21 23:28

Bodde i USA många år och det är inte ovanligt att barn följer med, det är upp till föräldrarna men så sent var det inte kl 6 var premiären. Finns åldersgränser men ofta kan de gå med föräldrarna som har ansvaret. Låter som om du ger föräldrarna ansvaret för att de var där?? Lika många skjutningar har hänt i köpcentrum mitt på dagen. Det sjuka är att vapen finns inget annat.

Skrivet av: Heléne 2012-07-21 22:48

Ja det är fruktansvärt det som hände och jag får ont i hjärtat när man läst i tidningar och nätet det är skandal…Hur ska man stoppa våldet??

Mina varmaste tankar till de omkomna och skadade anhöriga :-(

Kram Malin

Skrivet av: Malin Andersson ( Pernilla wahlgrens största fan ) 2012-07-21 21:59

ja usch, ja fattar faktiskt inte heller hur man kan ta med så små barn så sent ,dessutom på en film som inte är ämnad för barn. kram <3

Skrivet av: cissi 2012-07-21 21:52

det är dödsskjutniungar varje år i usa. Varför kan man undra när de har dödsstraff? hade det hänt på ett ålderdomshem hade det låtit likadant då?

Skrivet av: Irene 2012-07-21 21:43

Jag älskar dig pernilla
TACK för ett så bra inlägg!!!! Så ofattbart tragiskt sjukt och hemskt. Va rädda om varann <3

Skrivet av: Paula Magnusson 2012-07-21 21:17

Jag bor i USA sen 15 år tillbaka och jag tyckte nog det var konstigt när små barn var med på sen bio, men nu är jag van. Dock, när jag åker till Sverige och ser bebisar i sina vagnar utanför matadffären så får jag en panik känsla, tänk om babyn kidnappas. Så tänker man dock inte i Sverige, eftersom man känner sig säker och här i USAska man ju kunna ta med sina barn på bio och känna sig säker. Säger inte att det är mitt val att ta med underåriga till bion. Men jag skulle aldrig döma en förälder som tog sitt barn på bion. Tänk, hur många som tar sig en drink och kör bil med barn i baksätet, NU har jag ett stort problem med det beslutet. Nu är inte barnet säkert.
Visst måste vapen lagen ses över, men det kunde lika gärna ha varit en bomb påklistrad på den här Jokern…

Kram från USA, ett land som jag kallar hemma och trivs!

http://www.mls73.wordpress.com

Skrivet av: Marie Smith 2012-07-21 21:14

Den har diskussionen ar ju bara marklig. Kulturer ar annorlunda, varderingar och omstandigheter skiftar. Att papeka att foraldrarna ar oansvariga mitt i denna tragik eller pa nagot satt kan skyllas for detta ar som att papeka att ett valdtaktsoffer hade for kort kjol, varit onykter eller gatt genom en mork park. Det ar ett mycket osmakligt argument. Det ar galning till garningsman som utsatt oskyldiga manniskor for detta fruktansvarda.

Skrivet av: Marlene 2012-07-21 21:10

Ja usch fruktansvärt!
Som Mathilda skrev: det är väl ingen som bryr sig om det händer i Iran. Där e det vardadsmat.

Fruktansvärt fruktansvärt! Så tar de med sig småbarn!!

Usch!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrivet av: Ann-Charlotte Olsson 2012-07-21 20:40

detta händer dagligen i våra krigsländer.. förjävligt allting

Skrivet av: fia 2012-07-21 20:34

Vad jag kan bli irriterad på är att så fort något händer i USA då blir det sånt “ståhej”. Hade det här skett i Iran så hade inte en jävel brytt sig. Det är tydligen skillnad på människor och människor. Så fort något händer i USA då ska hela världen sörja, det är tidningsrubriker i veckor, det är SÅÅÅÅÅÅÅ hemskt. Sen när barn blir dödade i Afghanistan då blir det en liten notis och inga tysta minutrar där inte!

Skrivet av: Matilda 2012-07-21 20:17

Men sluta diskutera biokultur och diskutera det stora problemet,nämligen de vapenlagar som råder i det stora landet i väst.
Sen kan ju den person som känner sig felfri säga till den stackars förälder som mist sitt barn att de levt idag om barnen stannat hemma.
Konstigt och okännsligt.
Samma som att säga till den norske förälder som miste sitt barn på Utöja att de levt idag om de hade ägnat sig åt något annat än politik.

Skrivet av: Linda 2012-07-21 20:03

Kan inte annat än hålla med dig. Det är tragiskt hur många som inte vill ta ansvar (tänker givetvis på dem som tar med barn på dylika filmer/aktiviteter). Fruktansvärt för alla drabbade och vapenlagarna i USA är oerhört svåra att förstå.
Kram till dig – du sa det vi alla tänkte, imponerad!!

Skrivet av: Lotta 2012-07-21 19:49

jag befinner mig i USA just nu och pratade med några amerikaner vid frukosten. I USA är det väldigt vanligt att man tar med sig barn på bio eftersom det är billigare och lättare än att fixa barnvakt. Barnen har barnvagn och de sover hela filmen. Klart det hela kan ifrågasättas men enligt min åsikt är det “snällare” mot barnen än att låta en ettåring sitta bak på moppen utan hjälm i Thailand!!

Skrivet av: Sofia 2012-07-21 19:45

Jag reagerade mer på att en idiot bestämde sig för att skjuta ihjäl oskyldiga människor. Istället för att diskutera en bagatell så tänd ett ljus för alla oskyldiga offer.

Skrivet av: Anna 2012-07-21 19:31

Lisa – ja, det är väl minst lika omdömeslöst att dricka när man har ansvar för barn som att ta med dem på bio mitt i natten. Klaga på saker som inte har med saken att göra ens och låtsas att man själv är perfekt var det jag uppmärksammade med mitt inlägg.

Lika jäkla tragiskt med vilka som än blir ihjälskjutna, vart det än är och vilken tidpunkt det än är.

Skrivet av: MAMMA MU 2012-07-21 19:21

“En grogg i ena handen och ett barn i famnen i samtidigt”………… Vilken jävla jämförelse!!

Skrivet av: Lisa 2012-07-21 19:03

När jag läste om killen som hoppade med sin baby så började jag också undra vad barn gjorde på den filmen. Det är väldigt hemskt det som har hänt och synd om de drabbades familjer.

Skrivet av: Pernilla J 2012-07-21 18:54

Ja, det är fruktansvärt hemskt och jag ställer mig frågan, precis som du och säkert många andra, vad gjorde barnen där ?????

Skrivet av: www.marriie.blogg.se 2012-07-21 18:51

Så fruktansvärt,vilken sjuk människa,kanske dags att USA ser över vapenlagarna.Förstår inte heller vad små bebisar,småbarn gör på en biograf mitt i natten.

Skrivet av: schlagertokigtjej 2012-07-21 18:00

Ja herregud, blir stel av skräck!!! Sitter med mitt älskade barnbarn Vida i famnen och tänker på alla drabbade med små barn……tycker det är helt fel att ha med sig små barn på kvällsbio, fattar noll??? Lider med alla anhöriga, sååååå onödigt och tragiskt.

Skrivet av: Madelen 2012-07-21 17:26

Jag reagerade likadant! Dåligt omdöme!

Skrivet av: Sophie Fernquist 2012-07-21 17:24

Jag håller med dig med allt.
Men dom amerikanena har lite annorlunda kultur och i England dom kan också
ta barn med men inte såå små.
Här i Finland de går inte. Vi har babybio. Men där man kan bara se filmena som är till hela familjen.
Man kan hyra filmena.
Man vet inte vad ska man säga. jag är helt tom…

Skrivet av: Tea 2012-07-21 17:18

Samma tänkte jag! Dels att ta med så små barn till en sån typ av film och sen också att det var mitt i natten (!). Bedrövligt på alla sätt och vis. Det verkar dessutom inte bara varit några små barn där utan fullt med barn i åldern 0-6 år. En 3 månaders bebis (!)

Dom barnen lär få men för livet. Så sorgligt då dom skulle legat hemma och sovit då egentligen.

Skrivet av: Matilda 2012-07-21 16:49

Jeg håller helt med deg Pernilla. Forstår nøyaktig hva du mener.
Det gir dessuten triste flashbacks til Utøya-tragedien 22.juli i fjor.

Skrivet av: Fridoline 2012-07-21 16:43

Borde inte fokus ligga på att en galning har mördat och skadat människor i stället för att skriva om att små barn vistades på bion?
Hälsn My

Skrivet av: My 2012-07-21 16:16

Jag håller helt och hållet med dig.

Skrivet av: Madelene 2012-07-21 16:05

Men springa omkring med en grogg i näven och ungen på andra armen är tydligen helt ok i er familj!!! Kasta inte sten i glashus Pilla.

Det finns inga perfekta människor, alla gör vi fel och har olika värderingar, men de flesta vill sina barns bästa.

Skrivet av: MAMMA MU 2012-07-21 15:39

Jag har så svårt att förstå att detta kan hända… man blir så ledsen! Jag tycker USA måste se över sin vapenlag…det borde iaf kunna begränsa dessa illdåd?
Jag blev också väldigt förvånad när jag lästa att det var små barn i biosalongen. Om man inte hittar barnvakt stannar man inte hemma då?

Skrivet av: Lisa 2012-07-21 15:31

Du har så rätt, Pernilla.

Skrivet av: Yvonne 2012-07-21 14:27

Väl rutet, Pernilla.

Skrivet av: Pirjo 2012-07-21 14:24

Tänkte exakt samma sak när jag läste det, men har inte vågat säga det högt. Helt galet!

Skrivet av: C med 3 2012-07-21 14:13

Ja fy va hemskt att detta har hänt! Är så skrämmande att det finns människor som kan göra såna här hemska saker. Lider verkligen med alla drabbade. Och jag tänkte också på detta att det var så många barn med på bion. Känns väldigt konstigt i min värld att man tar med sig så små barn på bio mitt i natten, vilket kl 24 är för mig som är kvällstrött :) det är ju inte direkt en film som är lämpad för små barn.

Skrivet av: Lotta 2012-07-21 14:09

Jag håller med!

Det var min första tanke också! Jag trodde filmen var barnförbjuden. Skönt att det inte bara är jag som tänkte så… Har inte stått någonting om detta i tidningarna.

Kram

Skrivet av: Ulrika 2012-07-21 13:59

Jag delar uppfattningen om att barnen inte borde vart där för att se filmen, MEN.. vad är detta för “blame game”…?!
Tycker att det är väldigt magstarkt att säga att “Oskyldiga barn som får sätta livet till för föräldrarna vill ha med dom”.. det är föräldrar som mist barn på en BIOSALONG för att en troligen väldigt psykiskt sjuk människa bestämde sig för att öppna eld där.. De har i min uppfattning inte på något sätt avsiktligt utsatt sina barn för fara på något viss.
Ibland undrar jag var vår empati ta vägen eller varför den ska gömma sig i så många “men”…

Nåja, detta är min uppfattning om kring denna detalj i denna hemska tragedi..

Tack för en rolig och klart läsvärd blogg =)

Skrivet av: Emmie 2012-07-21 13:53

Så fruktansvärt!!! Varför kan man fråga sig. Så obegripligt! Ja, man kan verkligen fråga sig varför barnen såg filmen. I Sverige hade de inte blivit insläppta.

http://junitjejen.se

Skrivet av: Karin 2012-07-21 13:47

Det öre ju därför det blir så här,, vissa människor kan inte se våldsfilmer då det slår slint i huvudet på dem..

Skrivet av: Jonas 2012-07-21 13:42

Gillar inte våldsfilmer överhuvudtaget,,

Skrivet av: Jonas 2012-07-21 13:40

Pernilla det kan man fråga sig , helt obegripligt !!!
Men man ska ju kunna röra sig fritt , dag som natt
Stor eller liten … Var som helst … Vad hände med
Tryggheten å mänskligheten ???
Det e så gräsligt allt detta …
Tack att du tog upp det

Vilken fin hemsida du har :) ) kan du lägga ut bilder med mobilen ?
Kram Pippi

Skrivet av: Pippi 2012-07-21 13:34

Ja jag måste tyvärr erkänna att det är väldigt vanligt här i USA att folk har med sig sina små barn på på “vuxen bio”
Visst finns det ålders gränser det är inget som någon kollar alls. Vanligast är små bebisar på efter 22 bion då jag antar att de hoppas barnet sover genom hela filmen.
Och glöm hörselskydd, det har jag aldrig sett någon använda.
I bland förstår man sig inte alls på folk.

Skrivet av: Ann 2012-07-21 13:31

Vet du; det var det första jag tänkte på när jag hörde om skjutningen,va *piiip* gjorde barnen där mitt i natten?Kanske har dom en annan tankegång vad som är lämpligt och inte i USA men att ha med ungar på bio mitt i jävla natten är ju näst intill misärvarning?! Jätte hemskt att detta inträffat,självklart,men jag kan faktiskt inte tänka på några andra än barnen som blivit utsatta…och detta pga att deras föräldrar inte kunde skaffat barnvakt….fy fan!

Skrivet av: Camilla Fredriksson 2012-07-21 13:25

Det verkar vara en annan biokultur här i nordamerika än hemma i Sverige. Jag bor i Toronto & reagerar ofta på att små barn är med på väldigt sena föreställningar. Senast jag & min kille var på bio såg vi Snow White & the Huntsman kring tio på kvällen (dvs slut kring midnatt) & det var flera väldigt små barn med i publiken. Har frågat min kille om det där, för jag tycker att det är helt absurt, & han förklarade det med långa arbetsdagar & dåligt nätverk. Personligen anser jag att man får ha hur dåligt nätverk som helst, men har man ett litet barn får väl det gå före att se en film som inte är lämplig för dem!

Skrivet av: Ida 2012-07-21 13:23

Ja hemskt! Konstigt att de små barnen var där men ja verkligen onödigt, tråkigt att det finns så sjuka människor ute i samhället :(
Kram!

Skrivet av: Minna 2012-07-21 13:16

Jaa så fruktansvärt hemskt!!!!!!

Skrivet av: Cia 2012-07-21 13:03

Men fy vad hemskt!!!
Säger det samma,varför ta man med sig barn på en sån film…och en bebis.
Oskyldiga barn som får sätta livet till för föräldrarna vill ha med dom.
Ååå vad man får ont i hjärtat :-(

Tankar till alla omkomna,skadade och anhöriga.

Skrivet av: Sandra 32,Jkpg 2012-07-21 12:40

Har ställt mig samma frågor. Hur kan man som förälder ha så dåligt omdöme? Fruktansvärt!!

Skrivet av: Kristin 2012-07-21 12:39

Ja, helt bedrövligt att ha med sig småbarn på en sån film. Inte konstigt att det finns så många galningar i Usa om de inte har bättre koll :(

Skrivet av: Annika 2012-07-21 12:38

Lämna en kommentar

Kommentar