Överbokat plan & ändrade planer

I går  morse var det tänkt att jag och Theo skulle ha flugit hem till Sverige. 

Men det tyckte inte SAS tydligen…. 

Vi klev upp 6.30 på morgonen , packade ihop våra saker och satte oss i bilen för att åka till Malaga Airport. 

När vi kommer fram till incheckningen – I GOD TID – två timmar före avgång och ska checka in vårt bagage, så får vi höra att vi står på ”Stand by”…!! 😳

Nej,  verkligen inte!! –  säger jag.

”Vi bokade våra flygbiljetter för över två månader sedan , så det är verkligen inga ”Stynd By -biljetter”!! 

Men tjejen i incheckningen fortsätter att förklara att ; Planet är överbokat,  och nu har ni råkat hamna på Standby tyvärr.

Varför då???  –  säger jag,  helt chockad.

Antagligen för att ni inte redan är incheckade via mobiltelefonen – svarar hon.

Jag fattade absolut ingenting!! 😳

Jag brukar ibland göra när jag flyger med handbagage , för att bara kunna gå direkt till Gaten, men eftersom vi nu hade bagage och ändå skulle checka in våra resväskor, så gjorde jag inte det, eftersom det kändes onödigt.

Stort misstag tydligen…!!

Det visar sig nämligen att  SAS tar sig friheten att  ÖVERBOKA  sina flygplan , och räknar kallt med att några passagerare inte dyker upp , och visar det sig att så inte sker ,  så hamnar de som inte checkat in via mobilen automatiskt på Stand by…. 

Vore det inte BÄTTRE SAS, att boka Stynd By-biljetter åt de passagerare som bokar sent eller sista minuten , så att de vet om att risken finns att de inte kommer med – istället för att SNO PLATSERNA från kunder (i det här fallet mig, Theo och 30 till!!)  som har köpt sina biljetter i god tid…?!!!

Jag har fått höra i efterhand att detta tydligen är vanligt bland flygbolag och inte något som bara SAS gör , men jag har ALDRIG varit med om något liknande,   och nu är det just SAS som jag har drabbats av!

 

img_9530.jpg

 

Stå här stod vi stackare som hamnade automatiskt på ” Stand By” , i väntan på att en i taget skulle få den stora glädjen att eventuellt få kliva på planet…!

 

img_9531.jpg

 

Det tog över en timme , och Theo som redan var trött eftersom vi klev upp i ottan, la sig på golvet och väntade…

Under tiden satt de stackars passagerarna som redan var ombord och väntade i sin tur på att de skulle lösa logistiken med oss.

Inte kul att sitta på ett varmt plan utan AC och vänta i över en timme heller….

De var ju även tvungna att leta reda på allas bagage som inte kom med, och plocka ut de ur planet , och det tog sin lilla tid kan jag säga…!

 

Vi kom iallafall inte med planet..

Det gjorde däremot den lilla pojken på bilden, som fick flyga hem med bara sin pappa , medans hans stackars mamma inte kom med – och istället fick vänta på nästa flyg.   Hur man man separera en familj?! 👎

 

Vi alla som blev kvar fick sedan gå till en annan incheckning-  där vi skulle bli ombokade till annat flyg hem . 

 

img_9536.jpg

 

Theo fick trösta sig med frulle på Burger King i väntan på ny flygtid….. 

img_9539.jpg

 

Vårt egentliga flyg skulle ha gått 10.25 på morgonen. 

Vet ni vilken ny restid vi fick?! 

22.50!  😲

Nä, men det kändes ju som en TOPPENIDÉ att sitta hela dagen OCH kvällen på en trist flygplats och bara vänta på ett nytt plan,  istället för att åka med den flight som man har köpt biljetter till…..!!

Eftersom det kändes för långt att åka tillbaka till Marbella,  så tänkte jag att jag och Theo kunde ta en taxi till Malaga och hitta på nåt på stan hela dagen, medan vi väntade.

Men då visar det sig att SAS tar inte ansvar för bagaget och ser till att det automatiskt checkas om till nästa flyg utan vi var tvungen att hämta ut våra resväskor på en annan plats på flygplatsen  och sedan checka in dom IGEN –  men inte förrän två timmar innan avgång – dvs först vid åtta på kvällen…!! 

 

Så tanken på att släpa runt på två stora resväskor på stan i Malaga,  kändes inte riktigt lika kul..

Det var bara att sätta sig i taxin och åka tillbaka hem till huset i Marbella igen – si så där 6 timmar efter att vi anlänt till Malagas flygplats på morgonen ….!

 

facetune_16-07-2018-01-07-21.jpg

KUL?!! 

Nej. 😼

 

img_9618.jpg

 

Körde en lång InstaStory i går om hela scenariet…!

 

img_9619.jpg

 

Som sagt!  Tur för OSS som har ett HEM att åka tillbaka till!  

Mycket värre för de som har bott på hotell och redan checkat ut.  Vad gör man då i 12 timmar liksom?!!

Sitter på flygplasten med sitt bagage hela dagen och kvällen och dör tråkdöden, antagligen ….!!

 

img_9630.jpg

 

Så vi åkte hem till Marbella igen.  

Och eftersom jag redan missat den repetition som var själva anledningen till att jag skulle ha åkt hem i går  – så bestämde vi oss för att vi lika gärna kunde stanna kvar, så att Theo slapp resa mer den dagen, landa i Sverige sjukt sent på natten, och komma hem till Lidingö först vid 5 på morgonen….

 

img_9641.jpg

 

SEEEEG dag i går –   men  det går ju ingen nöd på oss här iallafall, om man säger så..! 🙌🌴☀️

85 reaktioner på “Överbokat plan & ändrade planer”

1 2 3
  • IE skriver:

    Verkligen hemskt, jag flyger inte ofta och har därför aldrig hört om överbokade platser, men nu har jag bokat en resa med SAS i september till Paris i några dagar, hoppas det blir inga problem. Inte visste jag att man kan checka in dagen innan i mobilen.

  • Sandra,Jkpg skriver:

    Men alltså så fruktansvärt illa gjort av SAS!!!
    Är det ett bra sätt att behandla sina kunder på!!?! Öhhh NEJ, verkligen INTE!
    Och att dessutom splittra en familj, det var riktigt lågt faktiskt 👎🏽
    Absolut inte alls kul för er förstår jag men som du skrev ni har ju ett hem att åka tillbaka till som tur är.
    Bra att du delar med dig av detta så man vet.
    Och är det dessutom fler flygbolag som gör såhär är det bra att veta.
    Inte ska man behöva tänka på om man ska komma med ett flyg när man bokat biljett 2 månader innan.

    Hoppas ni njuter extra nu över lite mer tid i Marbella ☀️
    Theo såg ut att ha kul från båten med hopp och rutschkanan 💦😊
    Ta hand om er
    Kram Sandra 💕

  • Karin skriver:

    Vi ska med SAS flyg till Malaga kl 6 på morgonen på fredag och hoppas att flyget ens kommer att gå för de ställer ju in en del avgångar nu. Vi kommer ställa larm och checka in så fort det bara går kl 6 på torsdag. Bokade SAS just för att slippa strul. Efter 1 vecka ska dotterns 15-åriga kompis ansluta till oss och flyga helt själv för första gången. Hoppas verkligen SAS sköter sig då.

  • Therese skriver:

    Skit trist!

    ALLA flygbolag överbokar inkl British Airwsys mm! Dock brukar man vid överbokade dlug erbjuda de passagerare som checkar att få pengar och en senare flight om de är villiga att ge upp sin plats till en annan passgerare. Man brukar alltså aktivt göra detta för att minska de som helt sonika blir sist och inte kommer med. Eftersom det varit flera inställda flighter pga personalbrist så är detta troligen an annan flygplansmodell som har mindre antal platsrr och därmed kommer vissa inte med.

    Se till att skicka in anspråk enligt EU regulationen och få ersättning på 4-6 00 euro per biljett.

    Tråkigt att det skötts så dåligt och bemärkningsvärt att barn i samma bokning inte fick stanna kvar, det låter oerhört märkligt!

    Hoppas din lilla extra semester blir bra iallafall!

  • Nik skriver:

    Fast just lagar kan man ju inte beskylla dig för att följa så där slaviskt. Men svårt att bryta dem på ett plan.

  • Emma skriver:

    Fy så hemskt! Min pappa skulle åka från Köpenhamn till Malaga ikväll (SAS) men det planet är inställt och kommer istället få flyga imorgon istället. SAS är ett skämt!
    Jag bokar ofta med dom spanska bolagen ner till Malaga som Primera air och det är aldrig problem!

    • Maggan skriver:

      Primera air är danskt,och har uselt betyg på t ex Tripadvicer.
      Alla flygbolag överbokar även inrikes i Sverige.

      • Emma skriver:

        Oj jag menade Vueling…
        Aldrig varit några problem när vi flugit med dom men väldigt ofta strul med SAS sista tiden tyvärr…

  • Lotta Lux skriver:

    Jobbigt! Kontakta SAS så snart som möjligt! Ni bör ha rätt till kompensation 400 euro per person. Även om man får flyga senare, får mar, hotell etc har man ofta rätt till kontant kompensation. Överbokning bör ge rätt till 800 euro till er två… SAS har dålig info om detta på sin hemsida, men googla EU flygpassagerares rättigheter.

  • Helena skriver:

    Det är riktigt tråkigt när flygbolagen gör så mot sina resenärer. De skiter fullständigt i om de separerar familjer, så länge de kan tjäna pengar. Vi har råkat ut för samma sak, men då med Norweigen. Vi skulle resa från Stockholm till New York med ett byte i London. Planet i London avgick tidigare än planet i Stockholm skulle lyfta. Det betyder alltså att vi behöver en tidsmaskin, sa vi till Norweigen, men det kommenterade de inte ens. De missade alltså den lilla detaljen med att även boka om anslutningsflyget🤪Hade vi blivit ombokade en dag senare hade min man inte kunnat komma till jobbet och det hade blivit mycket krångel. Men sådant bryr flygbolagen sig inte om. Det ska bli intressant och se nu när jag ska flyga till Stockholm om Norweigen bokar om mig för att de hittat någon som är viktigare. Hoppas att det inte krånglar för er vid nästa flight.

  • Millan skriver:

    Inte ratt av SAS att gora sa nar man redan har bokade biljetter. Har aldrig varit med om detta. I USA ar det inga flygbolag som overbokar. Se till att fa ersattning. Lite forvanad att du inte kom med da du ar en svensk kandis! Ofta sa far man ju lite mera formaner nar man ar kand. Men tydligen inte alltid, vilket ar sa det ska vara givetvis. Alla ska ju bli treated the same way. Men att de kunde separera en familj! Shame on SAS.

    • P skriver:

      Jag tror säkert att dom frågat familjen. Annars hade det ju bara varit för föräldrarna att vänta tills alla fått plats.

  • Q skriver:

    Vilken väldig otur ni hade. Hemskt.

    https://nouw.com/sagalundin

  • SVEA skriver:

    Men det var väl en flight som blivit inställd pga personalbrist? Det var vad som stod i tidningen igår. 5-6 avgångar som var inställda pga sjukdom bland personal. Sen är ju alltid flighterna överbokade men inte med så många människor.

    • Pernilla Wahlgren skriver:

      Nej detta var ett överbokat plan och vi var ca 30 personer som hamnade på Stand By, och kanske 15 eller fler som inte kom med. Helt sjukt.

      • Wv-fan skriver:

        Alltså detta låter som du säger – helt sjukt. Har man bokat sin biljett månader i förväg och checkat in två timmar i förväg – då ska man ju med. Punkt. Alltså det här låter inte klokt.
        Det var ett tag sen jag flög nu, hade inte hört talas om det här.
        Jag hade blivit skogstokig kan jag säga.
        Oförskämt, oetiskt och utan all rim och reson att bemöta sina kunder på detta sätt. Skall verkligen inte välja SAS i första taget. Har hört så mkt tråkiga historier om dem.
        Några flygbolag som är bättre än andra
        måste ändå finnas. Ska börja höra mig för inför nästa gång det blir aktuellt att flyga.

      • Marjukka skriver:

        Samma hände oss förra veckan med Finnair t Helsingfors, överbokat flyg med våra två platser, biljetter som jag köpt för två månader sen. Aldrig hänt min familj förut. Vi behövde dock inte vänta mer än ca. tre timmar o fick kompensation med 500€, personalen tog hand om bagaget o det kom med på rätt flyg. De frågade oss( mig o min vuxna dotter) om vi kunde tänka oss att ta olika flyg men vi sade nej o de fixade oss på samma flyg.Har ändå flugit ganska mkt med olika bolag o till olka destinationer o har aldrig varit med om överbokningar. Vi äter gott o shoppar med vår extra reskassa här i Finland.☺️

      • Anna skriver:

        När det var så många som 30 personer som stod och väntade så låter det som om man har varit tvungen att byta till ett mindre flygplan som tar färre passagerare. Anledningen kan vara att det har blivit tekniska problem på originalflyget och sådant kan ju hända alla flygbolag.
        Säkerheten går ju först i alla lägen. Självklart jättetråkigt för de som drabbas. Kontakta SAS kundavdelning om du inte har fått någon kompensation du kan gå via hemsidan!
        Lycka till! Kram!

  • Pelle skriver:

    Fanns det ingen baggageförvaring eller skåp ni kunde använda? Brukar ju finnas på en flygplats, eller nån annan stans i stan. Kanske inte tänkte på det…

    • Pernilla Wahlgren skriver:

      Nä , orkade faktiskt inte leta upp och lämna in på förvaring , då vi redan lotsats runt på flygplatsen i flera timmar.

      • Pelle skriver:

        Orkade inte? Du lägger hellre ner en massa tid och pengar på att ta dig tillbaka till Marbella istället, lite konstigt i mina ögon. Och varför lotsades ni runt, visste de inte vart ni skulle, man släpar väl inte runt på femton pers hur som helst i flera timmar?! Låter väldigt överdrivet…

      • Märta skriver:

        Inte orka att leda upp bagageförvaringen på flygplatsen men orka att åka hela vägen tillbaks till huset.

      • M skriver:

        Hennes gnälligaste på länge men eftersom de inte kan släppa på henne bara för att hon är superkändis så blir det lite gnäll. Sist bjöd dig in dig till cockpit. Tänk på det du.

      • Pernilla Wahlgren skriver:

        PELLE ; MÄRTA ; M : Och vet ni vad. Jag bestämmer faktiskt över mig själv vad jag orkar och inte orkar . Och jag klagar liksom hur mycket jag vill. Och vill jag stanna kvar i Marbella så GÖR jag det! Det är det som är det härliga med att vara vuxen. Man bestämmer över sig själv. Ni bestämmer inte över mig heller tyvärr, även om ni skulle önska det.
        Ibland beter jag mig t om som en riktig ”Bad ass Mam”…!
        Så vill ni höra hur jag blir när jag blir RIKTIGT förbannad och skriker F – ord till bad-personal och härmar små barn ?!
        Då ska ni lyssna på vår senaste pod!
        Om ni tyckte att det här beteendet var hemskt av mig – så kommer ni att gå i TAKET när ni lyssnar på Podden! :-)
        Varsågod för tipset! 😉

      • Pelle skriver:

        Men du ÄR inte vuxen P, du beter dig som ett barn i många sammanhang, vilket du nog aldrig kommer förstå eller erkänna. Men vi är många som ser det, och därför kommenterar och kritiserar.

      • M skriver:

        Det finns tortyrmetoder som är mer barmhärtiga än din podd. Du säger 1) jag vill inte bli stor – fine du tar noll ansvar och spelar fet diva 2) nu är du plötsligt vuxen och ”bestämmer själv ”. Fan du är som en flaska bordsvatten: smaklös, ett innehåll värt några öre men med ett allt för stort inköpspris – men puckona köper det. Bordsvatten är skadligt för miljön. Du för intellektet.

  • Anni skriver:

    Ja stackars familj som dom delar på! Hemskt

    • Pernilla Wahlgren skriver:

      Verkligen . Tyckte så synd om mamman!

      • Helene skriver:

        Jag kan svära på att familjen fick välja, min syster jobbar på SAS och msn har alltid rätt att hålla ihop och om inte får man kompensation i pengar. Alla flyg reguljära är överbokade ca 10%, det pga att biljettpriset beräknas på fullt flyg och i 80% bokar ett antal passagerare om/av sent. Så gör alla bolag. Oftast fårmsn kompensation med 2000 om man väljer att inte åka med.

      • Helena skriver:

        Helene, hör du inte själv hur sjukt det låter? Varför ska resenärer riskera andra följder för att SAS och Norweigen måste överboka flyg för att inte gå back ekonomiskt? Du kan inte säga att alla bolag är lika oseriösa. British Airways är det bästa flygbolag som jag någonsin åkt med. Nu var det fullt denna gång och undra va det kan bero på, kanske för att många väljer de och inte oseriösa bolag som SAS och Norweigen.

      • Helene skriver:

        Ja tyvärr fungerar det så inga flygbolag har råd att åka med tomma stolar. Jag sålde lågprisbiljetter hos Ticket på 90-talet och alla gjorde så men i 80% av fallen kom alla med då passagerare avbokat/ombokat eller bara inte kommer.

    • Maggan skriver:

      Helena: Alla flygbolag överbokar! BA har jag rest med flera ggr och det har hänt där med.

  • Sophie skriver:

    För jävligt rent ut sagt! Hänt mig en gång, men jag tokvägrade vara stand-by då jag bara skulle vara borta tre dagar, så jag kom med iallafall. Ang familjen blir jag vansinnig att höra om, så gör man INTE, aldrig separera familjer tycker jag.
    Men som sagt, tur ni har hus här … 🤗
    Passa er nu för strejken med RyanAir, om ni tänker boka om, eller det har ni kanske redan gjort med SAS. 😃

  • Carina skriver:

    Fy så tråkigt😢 har haft stand by biljett några gånger fast man har bokat flera månader i förväg, men nu har jag lärt mig att man ska checka in dan innan avfärd på mobilen och välja sittplats på planet för då är man tydligen garanterad plats🙄 så lågt av flygbolag att få göra så här tycker jag, hoppas att det går bra för er vid nästa flyg!

    • Mariana skriver:

      Ni hade ju kunnat klara er med en plats och sonen kunde sitta i ditt knä.

      • Millan skriver:

        Du har nog aldrig flygit forut. Inte kan vall en 10 aring sitta i ett kna pa en redan sa trang stol? Hur sakert ar det..bara barn upp till 2 far gora det med extra balte..duh…blir forvanad dagligen hur dumma manga ar. Please comon sense everybody!

      • Pernilla Wahlgren skriver:

        Barn över två år måste ha egen stol. Det är lag på det!

      • Anna skriver:

        Oh my god!!! 😫

1 2 3

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Instagram