Överbokat plan & ändrade planer

I går  morse var det tänkt att jag och Theo skulle ha flugit hem till Sverige. 

Men det tyckte inte SAS tydligen…. 

Vi klev upp 6.30 på morgonen , packade ihop våra saker och satte oss i bilen för att åka till Malaga Airport. 

När vi kommer fram till incheckningen – I GOD TID – två timmar före avgång och ska checka in vårt bagage, så får vi höra att vi står på ”Stand by”…!! 😳

Nej,  verkligen inte!! –  säger jag.

”Vi bokade våra flygbiljetter för över två månader sedan , så det är verkligen inga ”Stynd By -biljetter”!! 

Men tjejen i incheckningen fortsätter att förklara att ; Planet är överbokat,  och nu har ni råkat hamna på Standby tyvärr.

Varför då???  –  säger jag,  helt chockad.

Antagligen för att ni inte redan är incheckade via mobiltelefonen – svarar hon.

Jag fattade absolut ingenting!! 😳

Jag brukar ibland göra när jag flyger med handbagage , för att bara kunna gå direkt till Gaten, men eftersom vi nu hade bagage och ändå skulle checka in våra resväskor, så gjorde jag inte det, eftersom det kändes onödigt.

Stort misstag tydligen…!!

Det visar sig nämligen att  SAS tar sig friheten att  ÖVERBOKA  sina flygplan , och räknar kallt med att några passagerare inte dyker upp , och visar det sig att så inte sker ,  så hamnar de som inte checkat in via mobilen automatiskt på Stand by…. 

Vore det inte BÄTTRE SAS, att boka Stynd By-biljetter åt de passagerare som bokar sent eller sista minuten , så att de vet om att risken finns att de inte kommer med – istället för att SNO PLATSERNA från kunder (i det här fallet mig, Theo och 30 till!!)  som har köpt sina biljetter i god tid…?!!!

Jag har fått höra i efterhand att detta tydligen är vanligt bland flygbolag och inte något som bara SAS gör , men jag har ALDRIG varit med om något liknande,   och nu är det just SAS som jag har drabbats av!

 

img_9530.jpg

 

Stå här stod vi stackare som hamnade automatiskt på ” Stand By” , i väntan på att en i taget skulle få den stora glädjen att eventuellt få kliva på planet…!

 

img_9531.jpg

 

Det tog över en timme , och Theo som redan var trött eftersom vi klev upp i ottan, la sig på golvet och väntade…

Under tiden satt de stackars passagerarna som redan var ombord och väntade i sin tur på att de skulle lösa logistiken med oss.

Inte kul att sitta på ett varmt plan utan AC och vänta i över en timme heller….

De var ju även tvungna att leta reda på allas bagage som inte kom med, och plocka ut de ur planet , och det tog sin lilla tid kan jag säga…!

 

Vi kom iallafall inte med planet..

Det gjorde däremot den lilla pojken på bilden, som fick flyga hem med bara sin pappa , medans hans stackars mamma inte kom med – och istället fick vänta på nästa flyg.   Hur man man separera en familj?! 👎

 

Vi alla som blev kvar fick sedan gå till en annan incheckning-  där vi skulle bli ombokade till annat flyg hem . 

 

img_9536.jpg

 

Theo fick trösta sig med frulle på Burger King i väntan på ny flygtid….. 

img_9539.jpg

 

Vårt egentliga flyg skulle ha gått 10.25 på morgonen. 

Vet ni vilken ny restid vi fick?! 

22.50!  😲

Nä, men det kändes ju som en TOPPENIDÉ att sitta hela dagen OCH kvällen på en trist flygplats och bara vänta på ett nytt plan,  istället för att åka med den flight som man har köpt biljetter till…..!!

Eftersom det kändes för långt att åka tillbaka till Marbella,  så tänkte jag att jag och Theo kunde ta en taxi till Malaga och hitta på nåt på stan hela dagen, medan vi väntade.

Men då visar det sig att SAS tar inte ansvar för bagaget och ser till att det automatiskt checkas om till nästa flyg utan vi var tvungen att hämta ut våra resväskor på en annan plats på flygplatsen  och sedan checka in dom IGEN –  men inte förrän två timmar innan avgång – dvs först vid åtta på kvällen…!! 

 

Så tanken på att släpa runt på två stora resväskor på stan i Malaga,  kändes inte riktigt lika kul..

Det var bara att sätta sig i taxin och åka tillbaka hem till huset i Marbella igen – si så där 6 timmar efter att vi anlänt till Malagas flygplats på morgonen ….!

 

facetune_16-07-2018-01-07-21.jpg

KUL?!! 

Nej. 😼

 

img_9618.jpg

 

Körde en lång InstaStory i går om hela scenariet…!

 

img_9619.jpg

 

Som sagt!  Tur för OSS som har ett HEM att åka tillbaka till!  

Mycket värre för de som har bott på hotell och redan checkat ut.  Vad gör man då i 12 timmar liksom?!!

Sitter på flygplasten med sitt bagage hela dagen och kvällen och dör tråkdöden, antagligen ….!!

 

img_9630.jpg

 

Så vi åkte hem till Marbella igen.  

Och eftersom jag redan missat den repetition som var själva anledningen till att jag skulle ha åkt hem i går  – så bestämde vi oss för att vi lika gärna kunde stanna kvar, så att Theo slapp resa mer den dagen, landa i Sverige sjukt sent på natten, och komma hem till Lidingö först vid 5 på morgonen….

 

img_9641.jpg

 

SEEEEG dag i går –   men  det går ju ingen nöd på oss här iallafall, om man säger så..! 🙌🌴☀️

85 reaktioner på “Överbokat plan & ändrade planer”

1 2 3
  • Anna S skriver:

    Förstår dig till fullo Pernilla!! Visst är det som en del här inne skriver: ett i-landsproblem, för värre saker har ju hänt än att få flyga hem 12 timmar senare….MEN man har köpt en tjänst i GOD tid som man har BETALAT för, klart som fasen att man räknar med att få åka med då!!!! Vet att överbokning förekommer, men tycker det är helt sjukt!! Förvånar mig att det är såå många som inte brukar dyka upp till flighten?!? Tycker din jämförelse med din show var bra, du säljer ju inte fler biljetter än vad salongen har, ”ifall några inte kommer”.

  • Ellis skriver:

    Oj Anna flygvärd. Snorkig kommentar…har man bokat två månader i förväg så tar man ju per automatik för givet att man har en plats.

    Alla har ju bokat sin avgång av en anledning. Man vill helt enkelt hem och har tider att passa.

    Är det verkligen så vedertaget att man ska boka in med mobilen? Tja, säg det men det finns ju ovana resenärer. Det får man inte förglömma.

    Pernilla med familj har ju möjligheten att stanna kvar och som hon skriver ett boende, det går att lösa med eller utan kompensation. Men de andra stackarna som inte har det?

    Okej att man safar några platser men 50-tal platser i Juli är väl ändå förbannat optimistiskt? Det är ju nonchalant att anta att det kan och ska lösa sig för folk.

  • Nina Terese skriver:

    Her er stemmen fra nabolandet. Jeg reiser mye med ulike flyselskap, men har kun opplevd stay by en gang med KLM (men det løste seg og vi fikk bli med). Nå skal jeg være forsiktig med å være patriot, men jeg reiser absolutt oftest med Norwegian, og har ennå til gode og oppleve at jeg ikke får bli med grunnet overbooking. Jeg vet virkelig ikke om de har denne spekulative praksisen.
    Uansett om du får en kompensasjon, så er det et overtramp ovenfor passasjerer som i lang tid i forveien har kjøpt billett, og ikke får være med.
    Forresten, tusen takk Pernilla for at vi får være med deg og din herlige familie i deres hverdag. Dplay Norge har kun de to første sesongene, og det var trist å slippe taket etter alle episodene var sett. Da oppdaget jeg at en 3.sesong eksisterte på Dplay.se, og nå er jeg godt inn i denne runden. Med så mange episoder og med så mye svensk tale, så har jeg naturlig begynt å svare min mann med svenske gloser….. Og helt avslutningsvis, Serien gir så gåd reklame for Stockholm, at nå er langhelg i august booket, med høydepunktet Abba museet som bare er et must når jeg besøker byen din. God sommer videre, Pernilla og klem fra Nina Terese

  • Elin Karlsson skriver:

    Hej Pernilla!
    Det är tråkigt när flighter blir överbokade, gårdagens överbokning berodde väldigt mycket på avgången innan till Malaga som blev inställd som gör då att fler folk står på stand by och de innan er har väntat betydligt längre och står då först på tur hem.
    Anledning till att flygbolagen överbokar flygen är för att personer inkluderat dig själv inte dyker upp på sina inbokade flyg. Eftersom att du valde att avstå din nya flight igår utan att meddela bolaget.
    Hälsingar en SAS värdinna

    • Helena skriver:

      Menar du att det är ok att göra så mot sina resenärer? Fattar inte ni på SAS att folk har jobb att gå till? Eller andra viktiga åtaganden? När min man för några år sedan flög på lördagen till New York för att börja nytt arbete på måndagen så stod han och en till på stand by på Arlanda för att idioterna på SAS överbokat. Det är väl för fan inte resenärerna som ska drabbas för att ni överbokar. Tycker det är skrämmande att ni normaliserar det.

      • Anna skriver:

        Synd att det är normaliserat hos alla flygbolag att så många bokar men inte dyker upp. Sker därför hos alla flygbolag att man tvingas överboka.
        Jättetråkigt att drabbas naturligtvis!

    • Charlotte skriver:

      Alltså är detta något hon får skylla sig själv för om jag fattat rätt?

      • Nora skriver:

        Men så många passagerare som blir kvar på SB är väl ändå inte något som kan kategoriseras som normalt? Eller? Det låter som bolaget har gjort ett markant fel och skyller på sina kunder istället för att ta ansvar…

    • Sara skriver:

      Elin Karlsson SAS värdinna.
      Tror nog att Pernilla bokade av biljetterna och inte bara struntade i att dyka upp, hur du nu bara kunde anta motsatsen?

      • Helena skriver:

        Sara bli inte förvånad över Elins korkade inlägg. Anta är ju det SAS anställda är bra på. De antar ju att resenärer inte ska med flyget, det är ju därför de överbokar. Är rent ut sagt trött på alla inlägg som rättfärdigar dessa oseriösa flygbolag med att det är helt i sin ordning att överboka och därmed lura sina resenärer.

    • Titti skriver:

      Jag kan rent inte förstå att om man bokat och betalat dyrt för sin biljett och sedan helt plötsligt står på standby. Otroligt dålig service. Och varför inte kontakta de som flyttas till standby så de vet?

  • Lena skriver:

    Jag förstår din frustration, sjukt surt. Jag sitter själv och svär över SAS som ställt in kvällens flyg till Nice, meddelade ej varför. 😡 Nu har jag en tonåring som skylle flyga ensam för första gången, som får tillbringa natten på flygplatshotell, för att tillbringa morgondagen på flyg med mellanlandningar för att flyga till Nice. Vi som skulle hämta honom, körde 40mil t/r i onödan då flyget ställdes in sent. Jag är lika pissed på SAS som du. Jag förstår inte hur de kan överboka med SÅÅ många personerför den delen. Någon måtta får det vara. 😎

  • Anna skriver:

    Du glömde nämna att du fick en rejäl kompensation för att du och Theo tvingades stanna kvar. Kompensationen är alltid högre när man vid en överbokning inte frivilligt stannar kvar/vill bli ombokad till nästa möjliga flygning.
    Alla flygbolag överbokar eftersom det i princip alltid finns de som bokar men inte kommer (inte avbokar). Överbokar man inte så går ett ifrån början fullt flyg med tomma platser =förlust för flygbolaget.
    ”Urvalsprincipen” är att de som checkar in sist riskerar att tvingas stanna kvar om man inte hittar andra frivilliga resenärer som kan tänkas åka med ett senare flyg.
    Viktigt alltså att checka in så tidigt som möjligt antingen via mobil eller nätet även om man har bagage!
    Kram!

    • Charlotte skriver:

      Och? Dumhuvud! Ska vederbörande bli glad o tycka att ” jippi” vi fick det och de också Det!! Folk vill hem oavsett kompensation!!

    • ? skriver:

      På vilket sätt blir det en förlust om någon som KÖPT en biljett inte dyker upp? Flygbolaget har ju redan tagit betalt för den.

  • Helena skriver:

    Jag skulle vara glad om jag hade råd att flyga…

    • Elin skriver:

      Surt sa räven…..
      Så trött man blir på den svenska avundsjukan ….. 🙄

    • Marie skriver:

      Är billigt att flyga om man kan flyga närsomhelst och inte måste flyga lyxigt. Flyger till polen för 200 kr t/r. Så förstår inte de som säger de i te har råd flyga. Bokar man allt själv och som sagt kan flyga när det ör som billigast så kan man resa utomlands utan behöva betala en förmögenhet

  • Malin skriver:

    Alla flygbolag överbokar. Det är inget nytt och sker inte bara hos SAS. Och att man kan checka in i förväg via mobilen vet väl alla 2018? Klart det är surt att få vänta, men som nån annan skrev, vi okynnesflyger extremt mycket utan tanke på klimatet. Så ja, hellre lite väntan än att planen lyfter halvfulla, när de nu nödvändigtvis måste flyga.

  • Charlotte skriver:

    Var detta nytt för dig pernilla?

  • Carola skriver:

    Ja, det är irriterande när det händer….men shit happens liksom.

  • sarah skriver:

    Jag förstår fullkomligen och hade förmodligen själv blivit väldigt arg om det hänt mig. Men ur en annan synvinkel tycker jag vi lever i en galen värld… vi flyger kors och tvärs som aldrig någonsin, billigt ska det vara, bra service, för att inte tala om sämerheten, den kan vi inte tumma på. Att vårt klimat påverkas och vi långsamt förstör vår värld fullkomligen ignoreras. Torka i Sverige, naturkatastofer, allt häftigare stormar och nederslag.. för att bara nämna några …. Min man flög till Malaga för några veckor sedan (ifrån Schweiz)… för 30
    Euro !!!!! Att flygbolagen tjänar stora pengar är tvivla på… Och med de utsläpp en flygning innebär är jag faktisk tacksam att de gör allt för att fylla planen.

    • Tora skriver:

      Blir irriterad på hobbyförståsigpåare när de pratar om torkan i Sverige som något unikt för vårt land! För så är det inte! Uppmanar alla katastrofälskare att läsa på om klimatet i Sverige o hur det går i cykler! Tex hade vi extrem torka flera gånger under 1800 talet med missväxt som följd! Skördarna uteblev och folk o djur svalt och törstade! Folk tvingades lämna sina gårdar och den stora utvandringen till Amerika blev räddningen! Självklart ska vi värna om vår miljö o ta hand om vår jord men uteblivet regn har inget med moderna miljöfrågor att göra utan med jordens rörelser i universum och förhållande till solen o andra planeter! Jorden är bara en lien prick i hela universum och naturligtvis påverkas jorden av universums oerhörda krafter!

  • Ja att överboka planen är ingen nyhet. Det gör alla flygbolag hela tiden och dom tar inte dom som senast bokat för det är dom som betalt mest för sina biljetter.
    När jag jobbade och bodde i Nehterlands så brukade det hända allt som oftast och detta var början på 2000-talet. Om jag hade tid och möjlighet brukade jag nappa på sådana erbjudanden mot att dom fick betala mig. på den tiden så kunde det röra sig om 2-3000 kr för det är ingenting i förhållande till vad siste man betalt för sin Business Biljett. Så man skall ha lite is i magen, och naturligtvis checka in så tidigt som möjligt! :)
    //Berith

  • Jenny skriver:

    I
    Hände oss i mars när vi skulle till marbella. Min man och jag ochEn 8 veckors bebis.

  • Anna skriver:

    Man blir så arg när man läser det här. Bra att veta att det lönar sig att checka in dagen före. Jag flyger själv en hel del och håller mig borta från SAS eftersom de är enligt min erfarenhet ett flybolag med jättedålig service och då det alltid inträffar tråkigheter. Det värsta hittills var när min pojkvän fick vänta över 1 vecka på sin väska, och när den äntligen kom (efter otaliga resor till flygplatsen) så var många av julklapparna sönder. Planen är också ofta omoderna och trånga.

  • Mom skriver:

    Alla flygbolag överbokar och har så gjort sedan många många år tillbaka. Inget konstigt i det tycker jag, då de statistiskt vet att ca 25 % av resenärerna inte dyker upp. Få flygbolag idag tjänar pengar så detta är ett sätt att minska förlusterna snarare. Sen är det en annan sak hur ni blivit bemötta. Det låter inte så bra. Vanligt är att de frågar resenärerna vid överbokning om någon/några kan tänka sig ta en senare flight mot kompensation. Verkar som du och de andra på Stand-by hade riktig otur denna gång. Men…..saken i rätt perspektiv. Näää jag kan inte tycka synd om dig för att du får flyga hem 10 tim senare. Värr saker har väl hänt 🤔

1 2 3

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Instagram