Överbokat plan & ändrade planer

I går  morse var det tänkt att jag och Theo skulle ha flugit hem till Sverige. 

Men det tyckte inte SAS tydligen…. 

Vi klev upp 6.30 på morgonen , packade ihop våra saker och satte oss i bilen för att åka till Malaga Airport. 

När vi kommer fram till incheckningen – I GOD TID – två timmar före avgång och ska checka in vårt bagage, så får vi höra att vi står på ”Stand by”…!! 😳

Nej,  verkligen inte!! –  säger jag.

”Vi bokade våra flygbiljetter för över två månader sedan , så det är verkligen inga ”Stynd By -biljetter”!! 

Men tjejen i incheckningen fortsätter att förklara att ; Planet är överbokat,  och nu har ni råkat hamna på Standby tyvärr.

Varför då???  –  säger jag,  helt chockad.

Antagligen för att ni inte redan är incheckade via mobiltelefonen – svarar hon.

Jag fattade absolut ingenting!! 😳

Jag brukar ibland göra när jag flyger med handbagage , för att bara kunna gå direkt till Gaten, men eftersom vi nu hade bagage och ändå skulle checka in våra resväskor, så gjorde jag inte det, eftersom det kändes onödigt.

Stort misstag tydligen…!!

Det visar sig nämligen att  SAS tar sig friheten att  ÖVERBOKA  sina flygplan , och räknar kallt med att några passagerare inte dyker upp , och visar det sig att så inte sker ,  så hamnar de som inte checkat in via mobilen automatiskt på Stand by…. 

Vore det inte BÄTTRE SAS, att boka Stynd By-biljetter åt de passagerare som bokar sent eller sista minuten , så att de vet om att risken finns att de inte kommer med – istället för att SNO PLATSERNA från kunder (i det här fallet mig, Theo och 30 till!!)  som har köpt sina biljetter i god tid…?!!!

Jag har fått höra i efterhand att detta tydligen är vanligt bland flygbolag och inte något som bara SAS gör , men jag har ALDRIG varit med om något liknande,   och nu är det just SAS som jag har drabbats av!

 

img_9530.jpg

 

Stå här stod vi stackare som hamnade automatiskt på ” Stand By” , i väntan på att en i taget skulle få den stora glädjen att eventuellt få kliva på planet…!

 

img_9531.jpg

 

Det tog över en timme , och Theo som redan var trött eftersom vi klev upp i ottan, la sig på golvet och väntade…

Under tiden satt de stackars passagerarna som redan var ombord och väntade i sin tur på att de skulle lösa logistiken med oss.

Inte kul att sitta på ett varmt plan utan AC och vänta i över en timme heller….

De var ju även tvungna att leta reda på allas bagage som inte kom med, och plocka ut de ur planet , och det tog sin lilla tid kan jag säga…!

 

Vi kom iallafall inte med planet..

Det gjorde däremot den lilla pojken på bilden, som fick flyga hem med bara sin pappa , medans hans stackars mamma inte kom med – och istället fick vänta på nästa flyg.   Hur man man separera en familj?! 👎

 

Vi alla som blev kvar fick sedan gå till en annan incheckning-  där vi skulle bli ombokade till annat flyg hem . 

 

img_9536.jpg

 

Theo fick trösta sig med frulle på Burger King i väntan på ny flygtid….. 

img_9539.jpg

 

Vårt egentliga flyg skulle ha gått 10.25 på morgonen. 

Vet ni vilken ny restid vi fick?! 

22.50!  😲

Nä, men det kändes ju som en TOPPENIDÉ att sitta hela dagen OCH kvällen på en trist flygplats och bara vänta på ett nytt plan,  istället för att åka med den flight som man har köpt biljetter till…..!!

Eftersom det kändes för långt att åka tillbaka till Marbella,  så tänkte jag att jag och Theo kunde ta en taxi till Malaga och hitta på nåt på stan hela dagen, medan vi väntade.

Men då visar det sig att SAS tar inte ansvar för bagaget och ser till att det automatiskt checkas om till nästa flyg utan vi var tvungen att hämta ut våra resväskor på en annan plats på flygplatsen  och sedan checka in dom IGEN –  men inte förrän två timmar innan avgång – dvs först vid åtta på kvällen…!! 

 

Så tanken på att släpa runt på två stora resväskor på stan i Malaga,  kändes inte riktigt lika kul..

Det var bara att sätta sig i taxin och åka tillbaka hem till huset i Marbella igen – si så där 6 timmar efter att vi anlänt till Malagas flygplats på morgonen ….!

 

facetune_16-07-2018-01-07-21.jpg

KUL?!! 

Nej. 😼

 

img_9618.jpg

 

Körde en lång InstaStory i går om hela scenariet…!

 

img_9619.jpg

 

Som sagt!  Tur för OSS som har ett HEM att åka tillbaka till!  

Mycket värre för de som har bott på hotell och redan checkat ut.  Vad gör man då i 12 timmar liksom?!!

Sitter på flygplasten med sitt bagage hela dagen och kvällen och dör tråkdöden, antagligen ….!!

 

img_9630.jpg

 

Så vi åkte hem till Marbella igen.  

Och eftersom jag redan missat den repetition som var själva anledningen till att jag skulle ha åkt hem i går  – så bestämde vi oss för att vi lika gärna kunde stanna kvar, så att Theo slapp resa mer den dagen, landa i Sverige sjukt sent på natten, och komma hem till Lidingö först vid 5 på morgonen….

 

img_9641.jpg

 

SEEEEG dag i går –   men  det går ju ingen nöd på oss här iallafall, om man säger så..! 🙌🌴☀️

85 reaktioner på “Överbokat plan & ändrade planer”

1 2 3
  • Maria skriver:

    Alla flygbolag överbokar ibland sina flighter
    med en 10-20% just för att många gånger dyker
    inte passagerare upp med ombokningsbara
    biljetter, framför allt business resenärer. Istället
    för att ev åka med tomma säten.
    Har arbetat i branchen förut och det här är inget
    ovanligt. Men det skall skötas bra också, flygbolaget
    måste kunna erbjuda annan resa, hotell och mat om det dröjer vissa timmar.
    Hoppas ni inte kände er illa behandlade
    Har som sagt själv en gång arbetat med detta och känt mig dum många gånger, men viktigt att vara trevlig och sköta allt på ett bra sätt.
    Hoppas ni hade en trevlig vistelse i Spanien
    Satt faktiskt på samma plan dom er ner i juni
    Var där i tre dagar och njöt av god mat bad och familjen ❤️ Kram

  • Mohamed skriver:

    Kära Pernilla!!!

    Jag blir bestört när jag läser din text och tänker hur tiderna förändras och det som verkade gå på räls har bytts ut till att stå i stå.

    Dock har jag läst någonstans ( Kan vara fejkannonns??) att man kan ha rätt till 600€ ifall man upplever förseningar.

    Jag älskar allt ( Även flygbolag.) och därför gör det ont i mig att du blivit behandlad på detta hemska sätt och jag råder dig att rådfråga en advokat.

    Låt dom inte komma undan med detta.

  • Birgitta skriver:

    Men var det inte så att Pernilla och Theo inte kom med flyget för att de inte hade checkat in online eller via mobilen? Var det inte det hon skrev, om hon hade checkat in dagen innan avresa, hade hon inte kommit med då?
    Sen var det väl så att planet innan som skulle ha gått tidigt på morgonen blev inställt, och då har väl de förtur att följa med nästa plan, de som vill eller?
    Och familjen som skulle med, så var det väl så att de själva kom överens om att pappan och sonen skulle åka, annars kunde de ha stannat tillsammans och blivit ombokade. Kanske pappan var tvungen att åka p.g.a jobb eller något.
    Sen de började med att man kunde checka in online har jag alltid gjort det, och jag har alltid fått åka med, har aldrig hittills stått standby.

  • Kerstin skriver:

    Hej Pernilla. Från överbokade plan till hundar..undrar var du köpt din hund? Är ute efter en likadan, han är väldigt fin. Tacksam för svar. 🐾

  • Sassa skriver:

    Stor bloggare köper statistik …. aja baja där!!!!!

    https://nouw.com/sassabassa/stor-bloggerskan-koper-bloggstatistiken-34215975

  • AnetteJ skriver:

    Hallå Pernilla :)! Förstår fullständigt din frustration och ilska, surt. Hoppas att det löste sig till det bästa. ”Anna”, får inte ditt resonemang att gå ihop. Du skriver att ”Överbokar man inte så går ett ifrån början fullt flyg med tomma platser =förlust för flygbolaget.” De som inte dyker upp har väl betalt sina biljetter och får ingen återbetalning, eller? Alltså blir det väl en ren vinst om de reser med tomma stolar och färre bagage som är betalda? Ju lättare plan desto mindre bränsle går åt, eller? Förstår inte, förklara gärna.

    • Helene skriver:

      Väldigt många har ombokningsbara biljetter och du kan också bli sjuk och avboka med läkarintyg även efter avgång. Reser i jobbet och har alltid ombokningsbart eftersom jag har Star alliance guldkort.

    • Märta skriver:

      Ja, ju lättare plan ju mindre bränsle. Men tror inte du att att de som bokat biljett men av någon anledning inte utnyttja den kommer att boka en ny biljett och resa senare. Då måste en nytt plan gå och med de utsläpp som det innebär. Målet är ju att färre plan går i luften för att få ner utsläppen. Målet är inte att halvfula plan flyfter även om sådan plan förbrukar något mindre bränsle än ett fullt plan. Det handlar således inte om flygbolagens ekonomi utan om allas vår miljö. Både flygbolagen och miljön vinner på överboknkngar.

  • Tora skriver:

    Blir irriterad på hobbyförståsigpåare när de pratar om torkan i Sverige som något unikt för vårt land! För så är det inte! Uppmanar alla katastrofälskare att läsa på om klimatet i Sverige o hur det går i cykler! Tex hade vi extrem torka flera gånger under 1800 talet med missväxt som följd! Skördarna uteblev och folk o djur svalt och törstade! Folk tvingades lämna sina gårdar och den stora utvandringen till Amerika blev räddningen! Självklart ska vi värna om vår miljö o ta hand om vår jord men uteblivet regn har inget med moderna miljöfrågor att göra utan med jordens rörelser i universum och förhållande till solen o andra planeter! Jorden är bara en liten prick i hela universum och naturligtvis påverkas jorden av universums oerhörda krafter!

    • Lotta skriver:

      Äntligen nån som tror som jag. Allt hänger ihop och när det blev tex istid, skyllde man på klimathot då med?
      Nej allt har sin tid och går i cykler helt enlig naturens bästa i det långa loppet

  • Janne skriver:

    Tillägg. Alternativ ett är det som jag gillar, och som passar mig bäst.

  • Emelie skriver:

    Orkar inte med dessa ”skyll dig själv besserwissrar”,, hur orkar du?! Jag är 24 (om det spelar någon roll) och tycker det är stört att man ska behöva checka in en biljett som man redan betalt för och bokat två månader tidigare VIA MOBILEN! Hur många människor (spec äldre, menar ej Pernilla utan seniorer) finns det som inte förstår hur sånt går till? Ska flygbolagen nu till och med ställa krav på folk så att de får komma med på ett flyg de redan betalt för? Ne, sjukt är milt uttryckt och jag förstår verkligen din frustration.

1 2 3

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Instagram