Överbokat plan & ändrade planer

I går  morse var det tänkt att jag och Theo skulle ha flugit hem till Sverige. 

Men det tyckte inte SAS tydligen…. 

Vi klev upp 6.30 på morgonen , packade ihop våra saker och satte oss i bilen för att åka till Malaga Airport. 

När vi kommer fram till incheckningen – I GOD TID – två timmar före avgång och ska checka in vårt bagage, så får vi höra att vi står på ”Stand by”…!! 😳

Nej,  verkligen inte!! –  säger jag.

”Vi bokade våra flygbiljetter för över två månader sedan , så det är verkligen inga ”Stynd By -biljetter”!! 

Men tjejen i incheckningen fortsätter att förklara att ; Planet är överbokat,  och nu har ni råkat hamna på Standby tyvärr.

Varför då???  –  säger jag,  helt chockad.

Antagligen för att ni inte redan är incheckade via mobiltelefonen – svarar hon.

Jag fattade absolut ingenting!! 😳

Jag brukar ibland göra när jag flyger med handbagage , för att bara kunna gå direkt till Gaten, men eftersom vi nu hade bagage och ändå skulle checka in våra resväskor, så gjorde jag inte det, eftersom det kändes onödigt.

Stort misstag tydligen…!!

Det visar sig nämligen att  SAS tar sig friheten att  ÖVERBOKA  sina flygplan , och räknar kallt med att några passagerare inte dyker upp , och visar det sig att så inte sker ,  så hamnar de som inte checkat in via mobilen automatiskt på Stand by…. 

Vore det inte BÄTTRE SAS, att boka Stynd By-biljetter åt de passagerare som bokar sent eller sista minuten , så att de vet om att risken finns att de inte kommer med – istället för att SNO PLATSERNA från kunder (i det här fallet mig, Theo och 30 till!!)  som har köpt sina biljetter i god tid…?!!!

Jag har fått höra i efterhand att detta tydligen är vanligt bland flygbolag och inte något som bara SAS gör , men jag har ALDRIG varit med om något liknande,   och nu är det just SAS som jag har drabbats av!

 

img_9530.jpg

 

Stå här stod vi stackare som hamnade automatiskt på ” Stand By” , i väntan på att en i taget skulle få den stora glädjen att eventuellt få kliva på planet…!

 

img_9531.jpg

 

Det tog över en timme , och Theo som redan var trött eftersom vi klev upp i ottan, la sig på golvet och väntade…

Under tiden satt de stackars passagerarna som redan var ombord och väntade i sin tur på att de skulle lösa logistiken med oss.

Inte kul att sitta på ett varmt plan utan AC och vänta i över en timme heller….

De var ju även tvungna att leta reda på allas bagage som inte kom med, och plocka ut de ur planet , och det tog sin lilla tid kan jag säga…!

 

Vi kom iallafall inte med planet..

Det gjorde däremot den lilla pojken på bilden, som fick flyga hem med bara sin pappa , medans hans stackars mamma inte kom med – och istället fick vänta på nästa flyg.   Hur man man separera en familj?! 👎

 

Vi alla som blev kvar fick sedan gå till en annan incheckning-  där vi skulle bli ombokade till annat flyg hem . 

 

img_9536.jpg

 

Theo fick trösta sig med frulle på Burger King i väntan på ny flygtid….. 

img_9539.jpg

 

Vårt egentliga flyg skulle ha gått 10.25 på morgonen. 

Vet ni vilken ny restid vi fick?! 

22.50!  😲

Nä, men det kändes ju som en TOPPENIDÉ att sitta hela dagen OCH kvällen på en trist flygplats och bara vänta på ett nytt plan,  istället för att åka med den flight som man har köpt biljetter till…..!!

Eftersom det kändes för långt att åka tillbaka till Marbella,  så tänkte jag att jag och Theo kunde ta en taxi till Malaga och hitta på nåt på stan hela dagen, medan vi väntade.

Men då visar det sig att SAS tar inte ansvar för bagaget och ser till att det automatiskt checkas om till nästa flyg utan vi var tvungen att hämta ut våra resväskor på en annan plats på flygplatsen  och sedan checka in dom IGEN –  men inte förrän två timmar innan avgång – dvs först vid åtta på kvällen…!! 

 

Så tanken på att släpa runt på två stora resväskor på stan i Malaga,  kändes inte riktigt lika kul..

Det var bara att sätta sig i taxin och åka tillbaka hem till huset i Marbella igen – si så där 6 timmar efter att vi anlänt till Malagas flygplats på morgonen ….!

 

facetune_16-07-2018-01-07-21.jpg

KUL?!! 

Nej. 😼

 

img_9618.jpg

 

Körde en lång InstaStory i går om hela scenariet…!

 

img_9619.jpg

 

Som sagt!  Tur för OSS som har ett HEM att åka tillbaka till!  

Mycket värre för de som har bott på hotell och redan checkat ut.  Vad gör man då i 12 timmar liksom?!!

Sitter på flygplasten med sitt bagage hela dagen och kvällen och dör tråkdöden, antagligen ….!!

 

img_9630.jpg

 

Så vi åkte hem till Marbella igen.  

Och eftersom jag redan missat den repetition som var själva anledningen till att jag skulle ha åkt hem i går  – så bestämde vi oss för att vi lika gärna kunde stanna kvar, så att Theo slapp resa mer den dagen, landa i Sverige sjukt sent på natten, och komma hem till Lidingö först vid 5 på morgonen….

 

img_9641.jpg

 

SEEEEG dag i går –   men  det går ju ingen nöd på oss här iallafall, om man säger så..! 🙌🌴☀️

85 reaktioner på “Överbokat plan & ändrade planer”

  • Maria skriver:

    Alla flygbolag överbokar ibland sina flighter
    med en 10-20% just för att många gånger dyker
    inte passagerare upp med ombokningsbara
    biljetter, framför allt business resenärer. Istället
    för att ev åka med tomma säten.
    Har arbetat i branchen förut och det här är inget
    ovanligt. Men det skall skötas bra också, flygbolaget
    måste kunna erbjuda annan resa, hotell och mat om det dröjer vissa timmar.
    Hoppas ni inte kände er illa behandlade
    Har som sagt själv en gång arbetat med detta och känt mig dum många gånger, men viktigt att vara trevlig och sköta allt på ett bra sätt.
    Hoppas ni hade en trevlig vistelse i Spanien
    Satt faktiskt på samma plan dom er ner i juni
    Var där i tre dagar och njöt av god mat bad och familjen ❤️ Kram

  • Mohamed skriver:

    Kära Pernilla!!!

    Jag blir bestört när jag läser din text och tänker hur tiderna förändras och det som verkade gå på räls har bytts ut till att stå i stå.

    Dock har jag läst någonstans ( Kan vara fejkannonns??) att man kan ha rätt till 600€ ifall man upplever förseningar.

    Jag älskar allt ( Även flygbolag.) och därför gör det ont i mig att du blivit behandlad på detta hemska sätt och jag råder dig att rådfråga en advokat.

    Låt dom inte komma undan med detta.

  • Birgitta skriver:

    Men var det inte så att Pernilla och Theo inte kom med flyget för att de inte hade checkat in online eller via mobilen? Var det inte det hon skrev, om hon hade checkat in dagen innan avresa, hade hon inte kommit med då?
    Sen var det väl så att planet innan som skulle ha gått tidigt på morgonen blev inställt, och då har väl de förtur att följa med nästa plan, de som vill eller?
    Och familjen som skulle med, så var det väl så att de själva kom överens om att pappan och sonen skulle åka, annars kunde de ha stannat tillsammans och blivit ombokade. Kanske pappan var tvungen att åka p.g.a jobb eller något.
    Sen de började med att man kunde checka in online har jag alltid gjort det, och jag har alltid fått åka med, har aldrig hittills stått standby.

  • Titti skriver:

    Jag kan rent inte förstå att om man bokat och betalat dyrt för sin biljett och sedan helt plötsligt står på standby. Otroligt dålig service. Och varför inte kontakta de som flyttas till standby så de vet?

  • M skriver:

    Det finns tortyrmetoder som är mer barmhärtiga än din podd. Du säger 1) jag vill inte bli stor – fine du tar noll ansvar och spelar fet diva 2) nu är du plötsligt vuxen och ”bestämmer själv ”. Fan du är som en flaska bordsvatten: smaklös, ett innehåll värt några öre men med ett allt för stort inköpspris – men puckona köper det. Bordsvatten är skadligt för miljön. Du för intellektet.

  • Pelle skriver:

    Men du ÄR inte vuxen P, du beter dig som ett barn i många sammanhang, vilket du nog aldrig kommer förstå eller erkänna. Men vi är många som ser det, och därför kommenterar och kritiserar.

  • Pernilla Wahlgren skriver:

    PELLE ; MÄRTA ; M : Och vet ni vad. Jag bestämmer faktiskt över mig själv vad jag orkar och inte orkar . Och jag klagar liksom hur mycket jag vill. Och vill jag stanna kvar i Marbella så GÖR jag det! Det är det som är det härliga med att vara vuxen. Man bestämmer över sig själv. Ni bestämmer inte över mig heller tyvärr, även om ni skulle önska det.
    Ibland beter jag mig t om som en riktig ”Bad ass Mam”…!
    Så vill ni höra hur jag blir när jag blir RIKTIGT förbannad och skriker F – ord till bad-personal och härmar små barn ?!
    Då ska ni lyssna på vår senaste pod!
    Om ni tyckte att det här beteendet var hemskt av mig – så kommer ni att gå i TAKET när ni lyssnar på Podden! :-)
    Varsågod för tipset! 😉

  • M skriver:

    Hennes gnälligaste på länge men eftersom de inte kan släppa på henne bara för att hon är superkändis så blir det lite gnäll. Sist bjöd dig in dig till cockpit. Tänk på det du.

  • Kerstin skriver:

    Hej Pernilla. Från överbokade plan till hundar..undrar var du köpt din hund? Är ute efter en likadan, han är väldigt fin. Tacksam för svar. 🐾

  • Märta skriver:

    Inte orka att leda upp bagageförvaringen på flygplatsen men orka att åka hela vägen tillbaks till huset.

  • Märta skriver:

    Ja, ju lättare plan ju mindre bränsle. Men tror inte du att att de som bokat biljett men av någon anledning inte utnyttja den kommer att boka en ny biljett och resa senare. Då måste en nytt plan gå och med de utsläpp som det innebär. Målet är ju att färre plan går i luften för att få ner utsläppen. Målet är inte att halvfula plan flyfter även om sådan plan förbrukar något mindre bränsle än ett fullt plan. Det handlar således inte om flygbolagens ekonomi utan om allas vår miljö. Både flygbolagen och miljön vinner på överboknkngar.

  • Helene skriver:

    Väldigt många har ombokningsbara biljetter och du kan också bli sjuk och avboka med läkarintyg även efter avgång. Reser i jobbet och har alltid ombokningsbart eftersom jag har Star alliance guldkort.

  • Karin skriver:

    Allt är väl inte avundsjuk!? Så tröttsamt

  • ? skriver:

    På vilket sätt blir det en förlust om någon som KÖPT en biljett inte dyker upp? Flygbolaget har ju redan tagit betalt för den.

  • Lotta skriver:

    Äntligen nån som tror som jag. Allt hänger ihop och när det blev tex istid, skyllde man på klimathot då med?
    Nej allt har sin tid och går i cykler helt enlig naturens bästa i det långa loppet

  • Sassa skriver:

    Stor bloggare köper statistik …. aja baja där!!!!!

    https://nouw.com/sassabassa/stor-bloggerskan-koper-bloggstatistiken-34215975

  • Helene skriver:

    Ja tyvärr fungerar det så inga flygbolag har råd att åka med tomma stolar. Jag sålde lågprisbiljetter hos Ticket på 90-talet och alla gjorde så men i 80% av fallen kom alla med då passagerare avbokat/ombokat eller bara inte kommer.

  • AnetteJ skriver:

    Hallå Pernilla :)! Förstår fullständigt din frustration och ilska, surt. Hoppas att det löste sig till det bästa. ”Anna”, får inte ditt resonemang att gå ihop. Du skriver att ”Överbokar man inte så går ett ifrån början fullt flyg med tomma platser =förlust för flygbolaget.” De som inte dyker upp har väl betalt sina biljetter och får ingen återbetalning, eller? Alltså blir det väl en ren vinst om de reser med tomma stolar och färre bagage som är betalda? Ju lättare plan desto mindre bränsle går åt, eller? Förstår inte, förklara gärna.

  • Marie skriver:

    Är billigt att flyga om man kan flyga närsomhelst och inte måste flyga lyxigt. Flyger till polen för 200 kr t/r. Så förstår inte de som säger de i te har råd flyga. Bokar man allt själv och som sagt kan flyga när det ör som billigast så kan man resa utomlands utan behöva betala en förmögenhet

  • Elin skriver:

    Surt sa räven…..
    Så trött man blir på den svenska avundsjukan ….. 🙄

  • Tora skriver:

    Blir irriterad på hobbyförståsigpåare när de pratar om torkan i Sverige som något unikt för vårt land! För så är det inte! Uppmanar alla katastrofälskare att läsa på om klimatet i Sverige o hur det går i cykler! Tex hade vi extrem torka flera gånger under 1800 talet med missväxt som följd! Skördarna uteblev och folk o djur svalt och törstade! Folk tvingades lämna sina gårdar och den stora utvandringen till Amerika blev räddningen! Självklart ska vi värna om vår miljö o ta hand om vår jord men uteblivet regn har inget med moderna miljöfrågor att göra utan med jordens rörelser i universum och förhållande till solen o andra planeter! Jorden är bara en liten prick i hela universum och naturligtvis påverkas jorden av universums oerhörda krafter!

  • Tora skriver:

    Blir irriterad på hobbyförståsigpåare när de pratar om torkan i Sverige som något unikt för vårt land! För så är det inte! Uppmanar alla katastrofälskare att läsa på om klimatet i Sverige o hur det går i cykler! Tex hade vi extrem torka flera gånger under 1800 talet med missväxt som följd! Skördarna uteblev och folk o djur svalt och törstade! Folk tvingades lämna sina gårdar och den stora utvandringen till Amerika blev räddningen! Självklart ska vi värna om vår miljö o ta hand om vår jord men uteblivet regn har inget med moderna miljöfrågor att göra utan med jordens rörelser i universum och förhållande till solen o andra planeter! Jorden är bara en lien prick i hela universum och naturligtvis påverkas jorden av universums oerhörda krafter!

  • Helena skriver:

    Sara bli inte förvånad över Elins korkade inlägg. Anta är ju det SAS anställda är bra på. De antar ju att resenärer inte ska med flyget, det är ju därför de överbokar. Är rent ut sagt trött på alla inlägg som rättfärdigar dessa oseriösa flygbolag med att det är helt i sin ordning att överboka och därmed lura sina resenärer.

  • Janne skriver:

    Tillägg. Alternativ ett är det som jag gillar, och som passar mig bäst.

  • Sara skriver:

    Elin Karlsson SAS värdinna.
    Tror nog att Pernilla bokade av biljetterna och inte bara struntade i att dyka upp, hur du nu bara kunde anta motsatsen?

  • Rosa skriver:

    Håller med dig till fullo och var står det att man ska checka in i god tid och att man på det sättet fyller upp flyget, aldrig hört talas om och jag har flugit mycket. Förstår dig också Pernilla och hoppas att det ordnade sig med flyget ni istället bokade in er på och att ni efter allt bök kunde njuta av extradagen i ett fina ”sommar”hus.
    Kram Rosa

  • Emelie skriver:

    Orkar inte med dessa ”skyll dig själv besserwissrar”,, hur orkar du?! Jag är 24 (om det spelar någon roll) och tycker det är stört att man ska behöva checka in en biljett som man redan betalt för och bokat två månader tidigare VIA MOBILEN! Hur många människor (spec äldre, menar ej Pernilla utan seniorer) finns det som inte förstår hur sånt går till? Ska flygbolagen nu till och med ställa krav på folk så att de får komma med på ett flyg de redan betalt för? Ne, sjukt är milt uttryckt och jag förstår verkligen din frustration.

  • Anna S skriver:

    Förstår dig till fullo Pernilla!! Visst är det som en del här inne skriver: ett i-landsproblem, för värre saker har ju hänt än att få flyga hem 12 timmar senare….MEN man har köpt en tjänst i GOD tid som man har BETALAT för, klart som fasen att man räknar med att få åka med då!!!! Vet att överbokning förekommer, men tycker det är helt sjukt!! Förvånar mig att det är såå många som inte brukar dyka upp till flighten?!? Tycker din jämförelse med din show var bra, du säljer ju inte fler biljetter än vad salongen har, ”ifall några inte kommer”.

  • Nora skriver:

    Men så många passagerare som blir kvar på SB är väl ändå inte något som kan kategoriseras som normalt? Eller? Det låter som bolaget har gjort ett markant fel och skyller på sina kunder istället för att ta ansvar…

  • Ellis skriver:

    Oj Anna flygvärd. Snorkig kommentar…har man bokat två månader i förväg så tar man ju per automatik för givet att man har en plats.

    Alla har ju bokat sin avgång av en anledning. Man vill helt enkelt hem och har tider att passa.

    Är det verkligen så vedertaget att man ska boka in med mobilen? Tja, säg det men det finns ju ovana resenärer. Det får man inte förglömma.

    Pernilla med familj har ju möjligheten att stanna kvar och som hon skriver ett boende, det går att lösa med eller utan kompensation. Men de andra stackarna som inte har det?

    Okej att man safar några platser men 50-tal platser i Juli är väl ändå förbannat optimistiskt? Det är ju nonchalant att anta att det kan och ska lösa sig för folk.

  • Charlotte skriver:

    Och? Dumhuvud! Ska vederbörande bli glad o tycka att ” jippi” vi fick det och de också Det!! Folk vill hem oavsett kompensation!!

  • Charlotte skriver:

    Alltså är detta något hon får skylla sig själv för om jag fattat rätt?

  • Nina Terese skriver:

    Her er stemmen fra nabolandet. Jeg reiser mye med ulike flyselskap, men har kun opplevd stay by en gang med KLM (men det løste seg og vi fikk bli med). Nå skal jeg være forsiktig med å være patriot, men jeg reiser absolutt oftest med Norwegian, og har ennå til gode og oppleve at jeg ikke får bli med grunnet overbooking. Jeg vet virkelig ikke om de har denne spekulative praksisen.
    Uansett om du får en kompensasjon, så er det et overtramp ovenfor passasjerer som i lang tid i forveien har kjøpt billett, og ikke får være med.
    Forresten, tusen takk Pernilla for at vi får være med deg og din herlige familie i deres hverdag. Dplay Norge har kun de to første sesongene, og det var trist å slippe taket etter alle episodene var sett. Da oppdaget jeg at en 3.sesong eksisterte på Dplay.se, og nå er jeg godt inn i denne runden. Med så mange episoder og med så mye svensk tale, så har jeg naturlig begynt å svare min mann med svenske gloser….. Og helt avslutningsvis, Serien gir så gåd reklame for Stockholm, at nå er langhelg i august booket, med høydepunktet Abba museet som bare er et must når jeg besøker byen din. God sommer videre, Pernilla og klem fra Nina Terese

  • Anna B skriver:

    *ha de löst sig fö er?? 😒😞 åh tycker synd om ni!! 🥀🔥*

  • Anna skriver:

    Synd att det är normaliserat hos alla flygbolag att så många bokar men inte dyker upp. Sker därför hos alla flygbolag att man tvingas överboka.
    Jättetråkigt att drabbas naturligtvis!

  • Anna skriver:

    Oh my god!!! 😫

  • Helena skriver:

    Menar du att det är ok att göra så mot sina resenärer? Fattar inte ni på SAS att folk har jobb att gå till? Eller andra viktiga åtaganden? När min man för några år sedan flög på lördagen till New York för att börja nytt arbete på måndagen så stod han och en till på stand by på Arlanda för att idioterna på SAS överbokat. Det är väl för fan inte resenärerna som ska drabbas för att ni överbokar. Tycker det är skrämmande att ni normaliserar det.

  • Anna skriver:

    När det var så många som 30 personer som stod och väntade så låter det som om man har varit tvungen att byta till ett mindre flygplan som tar färre passagerare. Anledningen kan vara att det har blivit tekniska problem på originalflyget och sådant kan ju hända alla flygbolag.
    Säkerheten går ju först i alla lägen. Självklart jättetråkigt för de som drabbas. Kontakta SAS kundavdelning om du inte har fått någon kompensation du kan gå via hemsidan!
    Lycka till! Kram!

  • Elin Karlsson skriver:

    Hej Pernilla!
    Det är tråkigt när flighter blir överbokade, gårdagens överbokning berodde väldigt mycket på avgången innan till Malaga som blev inställd som gör då att fler folk står på stand by och de innan er har väntat betydligt längre och står då först på tur hem.
    Anledning till att flygbolagen överbokar flygen är för att personer inkluderat dig själv inte dyker upp på sina inbokade flyg. Eftersom att du valde att avstå din nya flight igår utan att meddela bolaget.
    Hälsingar en SAS värdinna

  • Lena skriver:

    Jag förstår din frustration, sjukt surt. Jag sitter själv och svär över SAS som ställt in kvällens flyg till Nice, meddelade ej varför. 😡 Nu har jag en tonåring som skylle flyga ensam för första gången, som får tillbringa natten på flygplatshotell, för att tillbringa morgondagen på flyg med mellanlandningar för att flyga till Nice. Vi som skulle hämta honom, körde 40mil t/r i onödan då flyget ställdes in sent. Jag är lika pissed på SAS som du. Jag förstår inte hur de kan överboka med SÅÅ många personerför den delen. Någon måtta får det vara. 😎

  • Marjukka skriver:

    Samma hände oss förra veckan med Finnair t Helsingfors, överbokat flyg med våra två platser, biljetter som jag köpt för två månader sen. Aldrig hänt min familj förut. Vi behövde dock inte vänta mer än ca. tre timmar o fick kompensation med 500€, personalen tog hand om bagaget o det kom med på rätt flyg. De frågade oss( mig o min vuxna dotter) om vi kunde tänka oss att ta olika flyg men vi sade nej o de fixade oss på samma flyg.Har ändå flugit ganska mkt med olika bolag o till olka destinationer o har aldrig varit med om överbokningar. Vi äter gott o shoppar med vår extra reskassa här i Finland.☺️

  • Anna skriver:

    Du glömde nämna att du fick en rejäl kompensation för att du och Theo tvingades stanna kvar. Kompensationen är alltid högre när man vid en överbokning inte frivilligt stannar kvar/vill bli ombokad till nästa möjliga flygning.
    Alla flygbolag överbokar eftersom det i princip alltid finns de som bokar men inte kommer (inte avbokar). Överbokar man inte så går ett ifrån början fullt flyg med tomma platser =förlust för flygbolaget.
    ”Urvalsprincipen” är att de som checkar in sist riskerar att tvingas stanna kvar om man inte hittar andra frivilliga resenärer som kan tänkas åka med ett senare flyg.
    Viktigt alltså att checka in så tidigt som möjligt antingen via mobil eller nätet även om man har bagage!
    Kram!

  • Helena skriver:

    Jag skulle vara glad om jag hade råd att flyga…

  • Malin skriver:

    Alla flygbolag överbokar. Det är inget nytt och sker inte bara hos SAS. Och att man kan checka in i förväg via mobilen vet väl alla 2018? Klart det är surt att få vänta, men som nån annan skrev, vi okynnesflyger extremt mycket utan tanke på klimatet. Så ja, hellre lite väntan än att planen lyfter halvfulla, när de nu nödvändigtvis måste flyga.

  • Charlotte skriver:

    Var detta nytt för dig pernilla?

  • P skriver:

    Jag tror säkert att dom frågat familjen. Annars hade det ju bara varit för föräldrarna att vänta tills alla fått plats.

  • Pelle skriver:

    Orkade inte? Du lägger hellre ner en massa tid och pengar på att ta dig tillbaka till Marbella istället, lite konstigt i mina ögon. Och varför lotsades ni runt, visste de inte vart ni skulle, man släpar väl inte runt på femton pers hur som helst i flera timmar?! Låter väldigt överdrivet…

  • Wv-fan skriver:

    Alltså detta låter som du säger – helt sjukt. Har man bokat sin biljett månader i förväg och checkat in två timmar i förväg – då ska man ju med. Punkt. Alltså det här låter inte klokt.
    Det var ett tag sen jag flög nu, hade inte hört talas om det här.
    Jag hade blivit skogstokig kan jag säga.
    Oförskämt, oetiskt och utan all rim och reson att bemöta sina kunder på detta sätt. Skall verkligen inte välja SAS i första taget. Har hört så mkt tråkiga historier om dem.
    Några flygbolag som är bättre än andra
    måste ändå finnas. Ska börja höra mig för inför nästa gång det blir aktuellt att flyga.

  • Carola skriver:

    Ja, det är irriterande när det händer….men shit happens liksom.

  • sarah skriver:

    Jag förstår fullkomligen och hade förmodligen själv blivit väldigt arg om det hänt mig. Men ur en annan synvinkel tycker jag vi lever i en galen värld… vi flyger kors och tvärs som aldrig någonsin, billigt ska det vara, bra service, för att inte tala om sämerheten, den kan vi inte tumma på. Att vårt klimat påverkas och vi långsamt förstör vår värld fullkomligen ignoreras. Torka i Sverige, naturkatastofer, allt häftigare stormar och nederslag.. för att bara nämna några …. Min man flög till Malaga för några veckor sedan (ifrån Schweiz)… för 30
    Euro !!!!! Att flygbolagen tjänar stora pengar är tvivla på… Och med de utsläpp en flygning innebär är jag faktisk tacksam att de gör allt för att fylla planen.

  • Ja att överboka planen är ingen nyhet. Det gör alla flygbolag hela tiden och dom tar inte dom som senast bokat för det är dom som betalt mest för sina biljetter.
    När jag jobbade och bodde i Nehterlands så brukade det hända allt som oftast och detta var början på 2000-talet. Om jag hade tid och möjlighet brukade jag nappa på sådana erbjudanden mot att dom fick betala mig. på den tiden så kunde det röra sig om 2-3000 kr för det är ingenting i förhållande till vad siste man betalt för sin Business Biljett. Så man skall ha lite is i magen, och naturligtvis checka in så tidigt som möjligt! :)
    //Berith

  • Jenny skriver:

    I
    Hände oss i mars när vi skulle till marbella. Min man och jag ochEn 8 veckors bebis.

  • Anna skriver:

    Man blir så arg när man läser det här. Bra att veta att det lönar sig att checka in dagen före. Jag flyger själv en hel del och håller mig borta från SAS eftersom de är enligt min erfarenhet ett flybolag med jättedålig service och då det alltid inträffar tråkigheter. Det värsta hittills var när min pojkvän fick vänta över 1 vecka på sin väska, och när den äntligen kom (efter otaliga resor till flygplatsen) så var många av julklapparna sönder. Planen är också ofta omoderna och trånga.

  • Mom skriver:

    Alla flygbolag överbokar och har så gjort sedan många många år tillbaka. Inget konstigt i det tycker jag, då de statistiskt vet att ca 25 % av resenärerna inte dyker upp. Få flygbolag idag tjänar pengar så detta är ett sätt att minska förlusterna snarare. Sen är det en annan sak hur ni blivit bemötta. Det låter inte så bra. Vanligt är att de frågar resenärerna vid överbokning om någon/några kan tänka sig ta en senare flight mot kompensation. Verkar som du och de andra på Stand-by hade riktig otur denna gång. Men…..saken i rätt perspektiv. Näää jag kan inte tycka synd om dig för att du får flyga hem 10 tim senare. Värr saker har väl hänt 🤔

  • Emma skriver:

    Oj jag menade Vueling…
    Aldrig varit några problem när vi flugit med dom men väldigt ofta strul med SAS sista tiden tyvärr…

  • IE skriver:

    Verkligen hemskt, jag flyger inte ofta och har därför aldrig hört om överbokade platser, men nu har jag bokat en resa med SAS i september till Paris i några dagar, hoppas det blir inga problem. Inte visste jag att man kan checka in dagen innan i mobilen.

  • Sandra,Jkpg skriver:

    Men alltså så fruktansvärt illa gjort av SAS!!!
    Är det ett bra sätt att behandla sina kunder på!!?! Öhhh NEJ, verkligen INTE!
    Och att dessutom splittra en familj, det var riktigt lågt faktiskt 👎🏽
    Absolut inte alls kul för er förstår jag men som du skrev ni har ju ett hem att åka tillbaka till som tur är.
    Bra att du delar med dig av detta så man vet.
    Och är det dessutom fler flygbolag som gör såhär är det bra att veta.
    Inte ska man behöva tänka på om man ska komma med ett flyg när man bokat biljett 2 månader innan.

    Hoppas ni njuter extra nu över lite mer tid i Marbella ☀️
    Theo såg ut att ha kul från båten med hopp och rutschkanan 💦😊
    Ta hand om er
    Kram Sandra 💕

  • Maggan skriver:

    Helena: Alla flygbolag överbokar! BA har jag rest med flera ggr och det har hänt där med.

  • Karin skriver:

    Vi ska med SAS flyg till Malaga kl 6 på morgonen på fredag och hoppas att flyget ens kommer att gå för de ställer ju in en del avgångar nu. Vi kommer ställa larm och checka in så fort det bara går kl 6 på torsdag. Bokade SAS just för att slippa strul. Efter 1 vecka ska dotterns 15-åriga kompis ansluta till oss och flyga helt själv för första gången. Hoppas verkligen SAS sköter sig då.

  • Therese skriver:

    Skit trist!

    ALLA flygbolag överbokar inkl British Airwsys mm! Dock brukar man vid överbokade dlug erbjuda de passagerare som checkar att få pengar och en senare flight om de är villiga att ge upp sin plats till en annan passgerare. Man brukar alltså aktivt göra detta för att minska de som helt sonika blir sist och inte kommer med. Eftersom det varit flera inställda flighter pga personalbrist så är detta troligen an annan flygplansmodell som har mindre antal platsrr och därmed kommer vissa inte med.

    Se till att skicka in anspråk enligt EU regulationen och få ersättning på 4-6 00 euro per biljett.

    Tråkigt att det skötts så dåligt och bemärkningsvärt att barn i samma bokning inte fick stanna kvar, det låter oerhört märkligt!

    Hoppas din lilla extra semester blir bra iallafall!

  • Helena skriver:

    Helene, hör du inte själv hur sjukt det låter? Varför ska resenärer riskera andra följder för att SAS och Norweigen måste överboka flyg för att inte gå back ekonomiskt? Du kan inte säga att alla bolag är lika oseriösa. British Airways är det bästa flygbolag som jag någonsin åkt med. Nu var det fullt denna gång och undra va det kan bero på, kanske för att många väljer de och inte oseriösa bolag som SAS och Norweigen.

  • Maggan skriver:

    Primera air är danskt,och har uselt betyg på t ex Tripadvicer.
    Alla flygbolag överbokar även inrikes i Sverige.

  • Nik skriver:

    Fast just lagar kan man ju inte beskylla dig för att följa så där slaviskt. Men svårt att bryta dem på ett plan.

  • Emma skriver:

    Fy så hemskt! Min pappa skulle åka från Köpenhamn till Malaga ikväll (SAS) men det planet är inställt och kommer istället få flyga imorgon istället. SAS är ett skämt!
    Jag bokar ofta med dom spanska bolagen ner till Malaga som Primera air och det är aldrig problem!

  • Lotta Lux skriver:

    Jobbigt! Kontakta SAS så snart som möjligt! Ni bör ha rätt till kompensation 400 euro per person. Även om man får flyga senare, får mar, hotell etc har man ofta rätt till kontant kompensation. Överbokning bör ge rätt till 800 euro till er två… SAS har dålig info om detta på sin hemsida, men googla EU flygpassagerares rättigheter.

  • Helene skriver:

    Jag kan svära på att familjen fick välja, min syster jobbar på SAS och msn har alltid rätt att hålla ihop och om inte får man kompensation i pengar. Alla flyg reguljära är överbokade ca 10%, det pga att biljettpriset beräknas på fullt flyg och i 80% bokar ett antal passagerare om/av sent. Så gör alla bolag. Oftast fårmsn kompensation med 2000 om man väljer att inte åka med.

  • Helena skriver:

    Det är riktigt tråkigt när flygbolagen gör så mot sina resenärer. De skiter fullständigt i om de separerar familjer, så länge de kan tjäna pengar. Vi har råkat ut för samma sak, men då med Norweigen. Vi skulle resa från Stockholm till New York med ett byte i London. Planet i London avgick tidigare än planet i Stockholm skulle lyfta. Det betyder alltså att vi behöver en tidsmaskin, sa vi till Norweigen, men det kommenterade de inte ens. De missade alltså den lilla detaljen med att även boka om anslutningsflyget🤪Hade vi blivit ombokade en dag senare hade min man inte kunnat komma till jobbet och det hade blivit mycket krångel. Men sådant bryr flygbolagen sig inte om. Det ska bli intressant och se nu när jag ska flyga till Stockholm om Norweigen bokar om mig för att de hittat någon som är viktigare. Hoppas att det inte krånglar för er vid nästa flight.

  • Millan skriver:

    Inte ratt av SAS att gora sa nar man redan har bokade biljetter. Har aldrig varit med om detta. I USA ar det inga flygbolag som overbokar. Se till att fa ersattning. Lite forvanad att du inte kom med da du ar en svensk kandis! Ofta sa far man ju lite mera formaner nar man ar kand. Men tydligen inte alltid, vilket ar sa det ska vara givetvis. Alla ska ju bli treated the same way. Men att de kunde separera en familj! Shame on SAS.

  • Pernilla Wahlgren skriver:

    Barn över två år måste ha egen stol. Det är lag på det!

  • Pernilla Wahlgren skriver:

    Ja, riktigt illa!

  • Millan skriver:

    Du har nog aldrig flygit forut. Inte kan vall en 10 aring sitta i ett kna pa en redan sa trang stol? Hur sakert ar det..bara barn upp till 2 far gora det med extra balte..duh…blir forvanad dagligen hur dumma manga ar. Please comon sense everybody!

  • Pernilla Wahlgren skriver:

    Verkligen . Tyckte så synd om mamman!

  • Pernilla Wahlgren skriver:

    Nä , orkade faktiskt inte leta upp och lämna in på förvaring , då vi redan lotsats runt på flygplatsen i flera timmar.

  • Pernilla Wahlgren skriver:

    Nej detta var ett överbokat plan och vi var ca 30 personer som hamnade på Stand By, och kanske 15 eller fler som inte kom med. Helt sjukt.

  • Mariana skriver:

    Ni hade ju kunnat klara er med en plats och sonen kunde sitta i ditt knä.

  • Q skriver:

    Vilken väldig otur ni hade. Hemskt.

    https://nouw.com/sagalundin

  • SVEA skriver:

    Men det var väl en flight som blivit inställd pga personalbrist? Det var vad som stod i tidningen igår. 5-6 avgångar som var inställda pga sjukdom bland personal. Sen är ju alltid flighterna överbokade men inte med så många människor.

  • Pelle skriver:

    Fanns det ingen baggageförvaring eller skåp ni kunde använda? Brukar ju finnas på en flygplats, eller nån annan stans i stan. Kanske inte tänkte på det…

  • Anni skriver:

    Ja stackars familj som dom delar på! Hemskt

  • Sophie skriver:

    För jävligt rent ut sagt! Hänt mig en gång, men jag tokvägrade vara stand-by då jag bara skulle vara borta tre dagar, så jag kom med iallafall. Ang familjen blir jag vansinnig att höra om, så gör man INTE, aldrig separera familjer tycker jag.
    Men som sagt, tur ni har hus här … 🤗
    Passa er nu för strejken med RyanAir, om ni tänker boka om, eller det har ni kanske redan gjort med SAS. 😃

  • Carina skriver:

    Fy så tråkigt😢 har haft stand by biljett några gånger fast man har bokat flera månader i förväg, men nu har jag lärt mig att man ska checka in dan innan avfärd på mobilen och välja sittplats på planet för då är man tydligen garanterad plats🙄 så lågt av flygbolag att få göra så här tycker jag, hoppas att det går bra för er vid nästa flyg!

Lämna ett svar till Tora Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte.

Instagram