En ”vanlig” Bag-all dag

Ni som läst min blogg ett tag vet att jag på riktigt har de bästa anställda!

I början av Bag-alls historia hade jag lite problem med att hitta personal, men nu har jag kommit på tricket och det är att anställa sådana personer som man känner att man vill vara riktigt bra kompis med. Känslan ska vara att man blir glad när man ses och man gillar att hänga!

Min inställning som chef har alltid varit att man ska bry sig om varandra och till exempel börja dagen med att kolla hur alla mår. Jag var chef på ett företag för många år sedan. Vi började alltid dagen med att snacka med varandra, alla berättade om kvällen innan, om något roligt hade hänt eller något tråkigt, hur barnen mådde etc osv. När jag sedan slutade kom en chef som ville införa att ingen fick prata med någon innan klockan 11 på morgonen. Alltså något så galet har jag typ aldrig hört. Och så klart var personalen jätteledsna. De fick inte längre den där sköna starten på dagen och väldigt många slutade på den arbetsplatsen vart efter. På samma arbetsplats blev jag inkallad till storchefen som beordrade mig att sluta med oskicket att köpa födelsedagspresenter till de anställda. Han kunde inte tänka sig något mer onödigt att lägga pengar på… Jag tycker tvärt om, jag kan inte tänka mig något bättre att lägga pengar på! Vi ägnar mycket tid åt att försöka tänka ut vad var och en av de som jobbar hos oss skulle kunna bli glada för när de fyller år.

En annan viktig grej som gör att det funkar så bra med de som nu jobbar på Bag-all är att vi har samma arbetsmoral. Alla som jobbar här tycker verkligen att det är kul att jobba och ingen är inte rädd för att kavla upp ärmarna och se till att få saker och ting gjort. Jag minns  att jag var så förvånad när Julia precis börjat jobba med mig, för varje gång vi just blivit klara med något slog hon ihop händerna och sa ”jaha, vad ska vi sätta igång med nu då?!” och fortfarande är det ofta Julia som pushar på att vi ska ta tag i saker och sätta igång med olika projekt.

Annelie som är en cool katt jobbar på lugnt och metodiskt och rätt som det är har hon fått hur mycket som helst gjort, utan att man liksom har märkt det.

Här nedan följer ett inlägg om hur en dag på Bag-all Sweden kan se ut, berättad av bästa Annelie (Sverige chef) och Julia (min högra hand – och arm och ben…)

Hej!

We’re back! Den här gången tänkte vi (Annelie och Julia) beskriva hur en typisk Bag-all dag ser ut för oss! Dock är det ganska problematiskt i och med att ingen dag är den andra lik.

Vi har ständigt många olika projekt på gång. Vi förvånas nästan av att våra to-do lists alltid är lika långa fast vi jobbar järnet varje dag! Då vi är ett så pass litet företag fortfarande så inkluderar arbetsuppgifterna allt möjligt, det är högt och lågt. Detta är verkligen jättekul då vi älskar variation och att få vara en del av varje liten detalj av företaget som vi är med och bygger.

Det här möts vi av varje morgon!

När det passar in i planeringen så kan vi ibland starta dagen med ett frukostmöte på ett av alla mysiga caféer i Vasastan. Gast eller Pom och Flora är stora favoriter! Då stämmer vi av dagen, veckan, och månaden och ser till vi har koll på saker och ting, samt lägger nya planer. Efter tillräcklig kaffekonsumtion så går vi till butiken på Roslagsgatan 21 där vi även har vårt kontor. Där är det öppet för kunder 11-18 i veckan, och 12-17 på lördagar!

Frukostmöte på Gast

Det första vi gör när vi kommer in i butiken är att bestämma dagens Spotify spellista! Jobbar Annelie ensam så spelas mest lugna, akustiska ballader, och när Julia kör själv så blir det hip hop eller gubbrock. Dock jobbar vi ju ofta tillsammans och då landar musiken där emellan nånstans.

Eftersom vi vill att ni som handlar ska få era produkter så snabbt som det bara går, börjar vi varje dag med att packa alla online ordar som har kommit in under morgonen och gårdagskvällen. Vi brukar köra ett till pack-race på eftermiddagen så vi även får med ordrar som kommit in under dagen innan vi går och lämnar allt på posten.

Ordrar som väntar på att skickas ut!

Självklart tar vi paketen till posten i en specialmonogrammad Bag-all tote.

Många av online ordrarna har även monogram så broderimaskinerna brukar gå varma på förmiddagen!

Hittills är dagarna ganska lika varandra, men när alla ordrar är packade och mailen är genomgången, det är då olikheterna börjar. Här nånstans brukar även Julia sätta på Nespresso-maskinen medan Annelie som ”försöker dra ner på koffeinet” fyller på sin vattenflaska (dock kan man aldrig hoppa över efter-lunchen-kaffet, det är sen gammalt).

Julia spenderar för tillfället mycket tid på att förberda Bag-alls lansering i Australien (tjohoo)! Hemsidan ska fixas, avtal ska skrivas, varor ska beställas och så vidare.

Annelie har just idag mailat med nya och gamla återförsäljare och ordnat med de beställningar som de lagt. Dessa ordrar måste såklart packas, varorna ska dras av från inventeringen och ordern ska bokföras. Utöver det finns alltid räkningar att betala, kvitton att bokföra och det brukar gå åt nån timme varje dag för att fixa detta. Annelie jobbar även just nu med årsbokslutet, så där läggs stort fokus.

Några sysslor vi gör regelbundet är att fotografera nya varor och mood images, lägga beställningar på varor, ha kontakt med privatkunder och återförsäljare, omorganisera displayen, göra ändringar på hemsidan etc.

Här fotar vi en Wet Beach Stuff som ska till influenser @kristinsundberg

Under dagen så uppdaterar vi även vårt monogramma.se instagramkonto. Du vet väl att du kan komma in med egna kläder, handdukar, örngott, väskor med mera som vi kan brodera på? Kika gärna in på vår monogramma hemsida för mer information och inspiration.

Vi har monogrammat många mini kånken. De blir verkligen såå fint!

Så fort det kommer in kunder i buitken är dom såklart vårt fokus! Då pausar nån av oss det vi gör för tillfället och hjälper dom. Nu runt alla hjärtans dag så bjöd vi på geléhallon och runt jul fanns det alltid pepparkakor i butiken! Vi vill verkligen att alla som kommer in ska känna värme och hitta inspiration hos oss!

Butiken på Roslagsgatan

Den här veckan har vi även fokuserat på att leta ny personal! Vi är på jakt efter ett stjärnskott till butiksbiträde som kan jobba torsdag-söndag varje vecka. Nu vet du bättre hur våra dagar ser ut. Känner du att du vill bli en del av det, så får du gärna maila ditt CV och personliga brev till annelie@bag-all.com.

XO
Jullelie

26 reaktioner på “En ”vanlig” Bag-all dag”

  • Kristine H skriver:

    Jag har tipsat min 19-åriga dotter att söka. Jag tror att hon skulle passa in hos er. Hon brinner för miljö, foto och att ge service (kaffe och Spotify ligger också högt på listan 😉).

  • Maria,kiruna skriver:

    Härligt inlägg,, läser på bloggen ofta men dåsig på att kommentera. intressant att se
    hur era dagar ser ut.

  • Annelie skriver:

    Du är säkert grym chef men jag hade alla dagar i veckan föredragit chef 2 med talförbud innan 11 haha. Jag låtsas vara jättebusy och tittar inte ens upp längre när folk kommer in på morgonen och börjar förhöra en om hur är det, hur har helgen varit, är din förkylning bättre, hur mår din svärmor eller var det hennes katt som var dålig?…. kvinnor har en förmåga att låta munnen gå i ett utan att säga nånting som är nåt väsentligt egentligen….

    • Jennifer Jansch skriver:

      Se kommentaren till Sofia.
      Det är bra att det finns olika sorters arbetsplatser. Själv älskar jag att veta hur det står till med alla, deras svärmor och katten… Jag tycker att det är en styrka som vi kvinnor har att bry oss om varandra och delar med oss.
      Vi på Bag-all är alla förutom kollegor också kompisar och umgås privat. Det var det som var min poäng med att jag anställer sådana som jag känner att jag också vill hänga med för att de är trevliga prickar.
      xx

  • Sofia skriver:

    Det kan vara en svår balansgång hur mycket man pratar på jobbet. Själv har jag väldigt svårt för folk som delar med sig av alla privata detaljer och helst problem. Är verkligen inte intresserad och ser det som ett stort störningsmoment. Jag är på jobbet för att jobba och kan inte fokusera när det blir för mycket pladder. Är inte heller själv intresserad av att dela med mig av vad jag gör på fritiden. Exempelvis är jag tidig på jobbet, vilket innebär att varje gång en person kommer in ska det växlas några ord. Ett god morgon och ett leednde borde räcka. Jag är inte intresserad av om du tränade, såg en film eller vad du gjorde igår. Det tar ju bara bort tid, arbetstid som du får lön för, för att jobba. Nu kanske jag låter som en helt asocial person, vilket jag absolut inte är. Jag tycker bara att privat prat hör hemma på lunchen eller en fikarast.

    • Jennifer Jansch skriver:

      Alla är ju olika och just därför är det så viktigt att man hamnar på rätt arbetsplats tillsammans med likasinnade. Jag kan inte föreställa mig att börja dagen utan att kolla läget med alla, eller under dagen vartefter, snacka om sånt som händer även om det är privat. Jag tycker kontakten mellan människor är superviktig och jobbet är en så pass stor del av livet att man måste kunna vara sig själv på arbetsplatsen.
      Jag är faktiskt på riktigt intresserad av om folk har tränat, då vill jag veta vad, var det bra? Kanske skulle jag prova den sortens träning etc. Har de sett en bra film vill jag gärna veta, hör mer. Kanske är det en film för mig. Jag är nyfiken helt enkelt och vill veta hur det står till med mina kollegor. Om det går bort arbetstid bryr jag mig inte om, eftersom de jobbar på super intensivt under dagen.
      xx

  • Hei! Jeg kommer innom i starten av april, da jeg skal være i Stockholm i ni dager og bare gjøre det jeg har lyst til! Og dette har jeg lyst til… Såååå glad dere nevnte at dere monogrammer på ting man kan ha med også, så det er nå skrevet opp på ”reiselisten”. Kommer nok med både det ene og det andre 😉 Vi sees.

  • Birgitta Gunnarsson skriver:

    Du verkar vara en underbar chef! Jag har haft bra chefer på alla arbetsplatser utom den första, både han och hon var hemska, jag var väldigt ung. Det var en parfym och garnaffär, och jag var väldigt duktig på att sticka, virka och handarbeta, så kunderna frågade efter mig, och det tålde inte den kvinnliga chefen. Men på de andra arbetsplatserna var det kul, mycket prat och skratt och trots att det var en blandning av åldrar så hade vi en fantastisk sammanhållning, vi anställda , chefer och mellanchefer. Det gör ju att man tycker om att gå till jobbet och träffa alla.
    Kul att läsa vad Julia och Annelie skrev om sitt jobb. Kram

    • Jennifer Jansch skriver:

      Vitsen är verkligen att man ska känna sig glad för att gå till jobbet. Man spenderar trots allt nästan en tredjedel av sitt liv på jobbet.
      xx

  • Pernilla S skriver:

    Gillar din blogg <3
    Börja dagen med samtal och födelsedagspresenter till alla – så borde det vara på alla arbetsplatser.
    Jag beställde några artiklar från bag-all på tisdag i förra veckan, på torsdag låg leveransen i brevlådan, vilken service!

    • Jennifer Jansch skriver:

      Kul att höra att du fick dina varor snabbt!!
      Ja verkligen – födelsedagspresenter och att snacka med varandra borde vara standard!
      xx

  • silvia skriver:

    Verkligen bra att folk pratar med varandra och har kompis relation, men det kanske kan vara svort att bestemma hur mycket ska man betala sina kompisar, hur hogt ska lonen/ salary/ vara och hur ska man loneforhandla med sin chef som oxo kompis. Man vet ju att alla behover pengar och sliter man dag ut och dag in… Det kan vara lite problematiskt att vara rettvis. Er dina anstallda oxo delagare i foretaget?
    Tack, Jennifer och all the best

    • Jennifer Jansch skriver:

      Nej, det har inte direkt varit något stort problem faktiskt. Man måste kunna prata om allt även pengar.
      xx

  • Rosa skriver:

    Vilken fantastisk inställning du har till ditt jobb som chef, en som verkligen bryr sig och får personalen att trivas och tänk så mycket det ger i den andra änden, vilken lycka att få jobba med dig.
    Så roligt att få läsa om en av era dagar det märks verkligen att ni har det kul på jobbet.
    Kram Rosa

    • Jennifer Jansch skriver:

      Haha jag vet inte direkt om det är lycka, men vi trivs alla väldigt bra tillsammans och har roligt också!
      Kram!
      xx

  • L skriver:

    Jag längtar SÅ efter min beställning från Bag-All som jag nyligen gjorde!:-)

  • Annette skriver:

    Håller med dig, men vet verkligen hur olika människor kan vara. Har ett säsongsjobb som snart tar slut (puh) där jag har ansvar för ett 30tal anställda som jag velat leda på ett visst sätt, min chef som gav mig fria händer (bullshit) leder på ett helt annat sätt. Chefen ytterligare ett steg upp håller med mig men är konflikträdd. Jag är helt slut! Jag tror på uppmuntran, positiv feedback, tydlighet och planering så gott det går. Sen kommer saker att hända som du måste ta tag i på plats, men det här kaoset. Ja, jag är slut. Försöker ta till mig vad jag lärt mig som person att min närmaste personal tycker att jag är en bra chef osv. Personligen känner jag inte att jag fått vara en så bra chef som jag kan vara då jag vart tvungen att följa min chefs kontraorder. Oj, inser att här kom mkt frustration. Var inte min mening med det här inlägget. Jag håller med dig 😁.

    • Jennifer Jansch skriver:

      Det är svårt att gå emot det man egentligen känner är rätt. Hoppas verkligen du får en ny chans att vara den chef du vill – och du ska se att du inte kommer bli trött då, utan tvärt om få energi av jobbet.
      xx

  • Elin skriver:

    I kommunen där jag jobbar har man som policy att chef/arbetsgivare INTE köper en blomma när någon är sjukskriven. Jag blev helt paff när jag fick reda på det (jag satt i en lagledargrupp och en kollega på en annan enhet hade blivit långtidssjukskriven, jag tyckte att chefen skulle fixa en blomma).
    Något år senare blev jag själv sjukskriven en längre tid, pga för hög arbetsbelastning på jobbet. Ingen omtanke från chef/ ledning över huvud taget.
    Men jag har fina kollegor som gjorde det motsatta. Det betyder väldigt mycket när man har det tufft.

    • Jennifer Jansch skriver:

      Ja lite omtanke är så himla viktigt och kostar verkligen lite i förhållande till vad det ger! Hoppas att du är frisk nu och har det bra!
      xx

  • Beauty Martinez skriver:

    Verkar som en dröm av arbetsplats ju!
    Har ni hittat någon eller finns det än tid att skicka in ett CV?

    Kram, Beauty

    • Jennifer Jansch skriver:

      Vi har hittat en person, men vi kommer söka en person till nu. Vi letar efter någon till en halvtidstjänst som även kan bokföring!
      xx

Lämna ett svar till silvia Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Instagram